Rippikoulun ilmoittautuminen 9.-31.10.2023

Klikkaamalla saat lisätietoa rippikoulusta ja aikuisrippikoulusta.

Konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon. Nuori lausuu yhdessä koko seurakunnan kanssa saman uskontunnustuksen, jonka vanhemmat ja kummit lausuivat aikoinaan kastetilaisuudessa.

Konfirmaatio merkitsee uskon vahvistamista. Koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Jokainen konfirmoitava myös siunataan samalla siunauksella kuin kasteessa ja kummi saa olla mukana siunaamassa nuorta.

Konfirmaation jälkeen nuori voi käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio on edellytyksenä myös sille, että hän voi toimia kummina. Konfirmaation jälkeen nuori voi asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta.

Kenet voidaan konfirmoida?

Konfirmoitavien tulee olla kastettuja kirkon jäseniä, jotka ovat käyneet rippikoulun.

Aikuisen kastetoimitus sisältää myös konfirmaation. Rippikouluaikana kastettu nuori voi kuitenkin osallistua yhteiseen konfirmaatioon rippikouluryhmänsä kanssa.

Konfirmaation käytännön järjestelyt

Konfirmaatio on yleensä kirkossa tai kappelissa. Joskus ne ovat seurakunnan muun jumalanpalveluksen yhteydessä, joskus erillisinä juhlina.

Kirkossa rippikoululaisen päällä on valkoinen alba ja nuoret istuvat omana ryhmänään kirkon etuosassa. Juhlan päätteeksi nuoria voi onnitella kukin ja lahjoin, joista suosituin lienee rippiristi.

Kummit

Espoon rippikoulujen konfirmaatioissa kummi voi osallistua kummilapsensa siunaamiseen. Kummeilla on aivan erityinen tehtävä olla tärkeä aikuinen kummilapsen elämässä. Vaikka lapsi kasvaa aikuiseksi, kummius jatkuu läpi elämän. Kummiudesta voit lukea täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä lisää.

Konfirmaation jälkeinen juhla

Konfirmaatiotilaisuuden jälkeen on usein tapana viettää kotona tai muussa juhlatilassa rippijuhlaa nuoren sukulaisten ja ystävien kanssa.

Konfirmaation jälkeisessä juhlassa on hyvä kuunnella nuoren toivomuksia niin tarjoilun kuin ohjelmankin suhteen. Juhlassa voidaan esimerkiksi laulaa riparilta tuttuja lauluja ja virsiä. Myös rippikoulun ohjaajia ja isosia voi pyytää kotiin onnittelemaan nuorta. Silloin isoset voivat laulaa ja musisoida juhlavieraille ja pyydettäessä ohjaajat voivat sanoa jonkun sanasen yhteisestä rippikoulukokemuksesta.

Konfirmaation taustaa

Lisätietoa konfirmaation historiasta voit lukea täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Nuoret menossa kulkueessa kohti kirkkoa konfirmaatioharjoituksessa.