Tutustu lähetystyöntekijöihin

Espoon seurakuntien nimikkolähettien tiedot avautuvat seurakunnittain tämän sivun vasemmanpuoleisista linkeistä.

Jokainen kristitty ei voi lähteä maailman ääriin viemään evankeliumia, mutta jokaisella on mahdollisuus olla osa maailmanlaajuista lähetystyötä joko itse lähtien tai toisia lähettäen.

Kuka on lähetystyöntekijä?
Lähetystyöntekijä eli lähetti toimii Jumalan rakkauden välittäjänä usein ympäristössä, jossa on usein sekä hengellistä että materiaalista köyhyyttä. Hän tarjoaa oman persoonallisen ja ammatillisen osaamisensa toisten ihmisten palvelemiseen, Jeesuksen lähetyskäskyn mukaisesti.

Kuka on lähettäjä?
Lähettäjä mahdollistaa lähetystyön tekemisen taloudellisesti ja esirukouksin.

Lähetystyössä kohdataan ihminen kokonaisvaltaisesti. Suomalaiset lähetystyöntekijät ovat toteuttaneet tätä näkyä vuodesta 1859 lähtien. Tänään kirkon seitsemän virallisen lähetysjärjestön välityksellä työ jatkuu 32 maassa 242 työntekijän voimin (tilanne Kirkko ja Kaupungin mukaan 12.07.2019).

Suomalainen lähetystyö on tunnettu maailmalla pitkäjänteisyydestään, monipuolisuudestaan ja luotettavuudestaan. Paikan päälle eri lähetysjärjestöjen rakentamat verkostot ja kontaktit, ja lähettien henkilökohtainen paikallaolo edistävät avun kustannustehokkuutta, luotettavuutta sekä turvallisuutta.

Suomalaisten lähetysjärjestöjen pitkäaikainen työ ja vuosikymmenien aikana kerätty tietotaito on taannut lähetystyöllemme mahdollisuudet erikoistua eri työtapoihin ja kohteisiin, sekä pitkäjänteisen ja kustannustehokkaan tavan viedä apu perille kunkin kohdemaan tarpeiden, kulttuurin ja yhteiskunnallisen tilanteen mukaan. Sekä paikallisen kielen että kulttuurin tuntemus on avain avun järkevälle ja kunnioittavalle perille viennille.

Koska lähetystyön takana on kristillinen maailmankatsomus ja eettiset työtavat, on avunsaajan ja paikallisen väestön kunnioituksella ensisijainen paikka lähetystyössä. Työn kartoitus lähtee kysymyksestä paikallisille asukkaille: "Mitä te tarvitsette?"

Aasialaiset lapset laulavat.
iloisia aasialaisia lapsia