Jumalanpalveluksen musiikki

Musiikkia jumalanpalveluksessa kutsutaan usein Soivaksi sanaksi. Virret, päivän psalmi, alku-, vastaus- ja loppumusiikit laulettuna ja soitettuna julistavat Jumalan sanaa kunkin pyhän aiheen mukaisesti. Musiikki on ylistystä, kiitosta, rukousta ja mietiskelyä, joka moninaisuudessaan rikastuttaa omalla tavallaan jumalanpalvelusta.

Jumalanpalveluksen musiikki suunnitellaan huolellisesti vastaamaan ja tukemaan kunkin pyhäpäivän aihetta. Monipuolista, eri tavoin ja soittimin soitettua musiikkia käytetään rikkaasti.

Kanttori johtaa ja vastaa jumalanpalveluksen musiikista. Seurakuntalaiset voivat taitojensa mukaan osallistua messumusiikin toteuttamiseen kuorolaisina tai soittajina.

Jos olet kiinnostunut avustamaan soiton- tai laulunlahjallasi jumalanpalveluksissa, ota rohkeasti yhteyttä seurakuntasi kanttoreihin.

Urut ovat keskeinen messumusiikkisoitin. Kuvassa Espoon tuomiokirkon urut sisältäpäin.