Karakappelin arkkitehtuuri kuvaa Kuningastietä

Alkuperäisen rakennuksen suunnitteli rakennesuunnittelutoimisto Heikki Siikonen. Peruskorjauksen arkkitehti Erkki Pitkäranta ja taiteilija Jan-Erik Andersson tekivät yhteistyötä jo suunnitteluvaiheessa, mikä mahdollisti Karakappelin kokonaistaideteoksen "Kuningastie" toteuttamisen. Teoksessa on kirkkosalin lattiaan, alttarikorokkeeseen ja -seinään kuvattu Jeesuksen elämän tärkeimmät vaiheet.

Parketin tähtikuviot  Parketin pisarakuvioita

Sisäkuva alttarille päin. Taustalla alttariteos, jossa punaine sydän ja sen päällä krusifiksi. Etualalla parketissa aasin jalanjälkiä ja palmunlehviä.

Tie alkaa ennustuksen pasuunasta. Jumala syntyy ihmiseksi Betlehemin tähtitaivaan alla. Johannes kastaa Jeesuksen Jordanissa; pisaroista muodostuu kyyhkynen. Jeesus ratsastaa aasilla pääsiäisjuhlaan Jerusalemiin odotettuna kuninkaana, tielle taitettujen palmunoksien tervehtimänä, ja lopulta suostuu ristille, uhrikuolemaan. Kappelisalin lattian kuviot on leikattu laatoista tietokoneen avulla ja upotettu parkettiin.

Alttari kertoo, että kuolema ei ole turha. Ehtoollisen leipänä ja viininä Jumala ravitsee nälkäisiään. Hänen pyhän sydämensä suonet ja juuret työntyvät elämään. Alttaripöytä on Pyhän hengen pilvi, jonka sateen alla rukoileva ja Jumalan sanaa kuunteleva seurakunta on. Alttarikorokkeen kuvioina on lehtiä, vesipisaroita ja auringonsäteitä, jotka täydentävät sadepilven muotoista alttaripöytää. Itse alttariteoksessa on suuri punainen vuotava sydän, jonka keskellä on pienistä puunoksista tehty krusifiksi. Sydämen pinnalla on kohoumina leivistä tehtyjä kipsivaloksia. Sydämen taustana on alumiinifolio, jonka ornamenttikuviot ovat digitaalisesti muokattuja kuvia suomalaisesta luonnosta.

Vasemmalla valokuva maljaikkunasta kappelisalin takaseinällä. Oikealla sama teos kuvattuna seinän toiselta puolelta.

Kappelisalin ja yläsalin välisessä seinässä on ehtoolliskalkin muotoinen ikkuna. Aiheena on taiteilijan oma versio Leonardo da Vincin "Viimeisestä ehtoollisesta". Kun ikkunanovet yläsalin puolella suljetaan, näkyy teos kappelisaliin. Salin takaseinän liiton maljan ovissa on ylösnousemuksen taivas ja ensimmäisen ehtoollisen lahja, Jumalan karitsa, joka kantaa maailman synnin.

Kuvat: Esko Jämsä 2009