Kirkkoon kuulumattoman hautaus

Jos vainaja halutaan siunata hautaan

Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata kristillisesti hautaan, jos omaiset pyytävät ja jos ilmenee, ettei se loukkaa vainajan vakaumusta. Asian selvittämiseksi tulee olla yhteydessä palvelukeskuksen päivystävään pappiin ennen kuin hautaan siunaamisen ajankohdasta sovitaan.

Espoon seurakuntien päivystävän papin tavoitat joka päivä eli ma-su klo 9–19 numerosta 09 8050 2602.

Kirkkojen ja kappeleiden käytöstä peritään käyttömaksu. Espoon ja Kellonummen siunauskappeleita voidaan varata muina arkipäivinä paitsi maanantaina ja lauantaina. Muistotilaisuus voidaan järjestää seurakuntien tiloissa, joiden käytöstä peritään myös korvaus. Uskonnottomia tai muun uskontokunnan mukaisia hautajaisia ei voi toimittaa seurakuntien tiloissa.

Piispainkokouksen ohjeet kirkkoon kuulumattomien hautaan siunaamisesta löytyvät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jos vainajaa ei siunata

Jos vainaja haudataan siunaamatta, omaiset voivat aloittaa hautausjärjestelyt joko Espoon seurakuntayhtymän hautatoimistosta tai yksityisestä hautaustoimistosta.

Seurakuntayhtymän hautatoimisto avustaa kaikissa hautauksiin liittyvissä asioissa vain arkku, mahdollinen uurna ja vainajan kuljetukset sekä muistomerkki hankitaan yksityisen hautaustoimiston kautta.

Yksityisten hautaustoimistojen kautta järjestyvät myös muistotilaisuus sekä perunkirjoitukset.

Mikäli vainajan tahto eläessään on ollut, ettei siunausta suoriteta, tulisi näin menetellä. Vainajalle voi varata ajan suoraan tuhkaukseen tai pelkän hautaanlaskun.

Näissä vaihtoehdoissa omaisille jää mahdollisuus pitää vainajan tahtoa kunnioittava, oma tilaisuus uurnaa laskettaessa tai haudalla arkun laskun yhteydessä.

Kuvassa on valkoisia liljoja.
Tunnustukseton hauta-alue löytyy Kellonummen hautausmaalta.
Tunnustukseton hauta-alue Kellonummen hautausmaalla. Kuvat: Mirja Aukee.