Siunaamme läheisemme matkalle

Kristillinen siunaus kertoo uskosta ja ylösnousemustoivosta. Me siunaamme läheisemme matkalle ja saatamme hänet haudan lepoon.

Siunaaminen tapahtuu joko kirkossa, siunauskappelissa tai haudalla. Siunaukseen liittyvistä asioista sovitaan siunaavan papin kanssa.

Hautaansiunaaminen

Rakenteeltaan siunauskaava on seuraava:

• Alkumusiikki
  • Kukkien laskeminen
  • Virsi
  • Siunaaminen
  • Virsi
  • Musiikki (jonka aikana arkku kannetaan autoon /saatto haudalle alkaa).

Tutustu koko hautaansiunaamisen kaavaan

Papin toimittama siunaaminen sisältää siunaussanojen lisäksi rukouksia, Raamatun lukua ja puheen.

Perusrakenteeseen voidaan lisätä musiikkia ja myös virsiä. Kanttorit vastaavat tilaisuuden urkumusiikista ja virsien säestyksestä. Siunaustilaisuuden musiikista sovitaan kanttorin kanssa. Musiikin valinnassa on syytä pitää mielessä tilaisuuden jumalanpalvelusluonne. Yleisimpiä virsiä siunaustilaisuudessa ovat hautajais- ja kiitosaiheisia. Esimerkkeinä mainittakoon: 30, 249, 377, 338, 341, 396, 517, 548, 555, 631, 632. Lisätietoa ja soivia esimerkkejä siunaustilaisuuden musiikista löydät myös täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Haudalla voidaan laulaa arkkua laskettaessa tai sen jälkeen virsi, esim. 377.

Virsikirjamme virret netissä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Siunaustilaisuuden päätyttyä arkku viedään hautaan, mikäli kyseessä on arkkuhautaus. Arkkua kantamaan tarvitaan yleensä kuusi henkilöä. Saatossa lähimmät omaiset kulkevat heti arkun jäljessä. Myös tuhkahautauksessa arkku on hyvä saattaa ulos hautaustoimiston autoon. Mikäli tämä ei ole mahdollista, arkku voidaan jättää kirkkoon tai kappeliin. Espoon siunauskappelissa jää arkku aina paikoilleen tuhkahautauksessa.

Uurnaa laskettaessa voidaan viettää rukoushetki papin johdolla. Rukoushetken omaiset voivat hyvin viettää myös keskenään.

Koronaviruspandemian vaikutukset kirkollisten toimitusten järjestämiseen

Päivitetty 15.7.2022

Kasteiden, häiden ja hautajaisten järjestämisessä noudatamme kulloinkin voimassa olevia viranomaisten ohjeita ja suosituksia. Suosittelemme järjestämään kirkolliset toimitukset seurakuntien tiloissa, joissa voidaan hyvin taata riittävät turvavälit.

Kokoontumisrajoituksia ei ole tällä hetkellä voimassa. Ks. Tilojen enimmäishenkilömäärät

Maskisuositus on päättynyt 20.4.2022. Maskia on käytettävä, jos on altistunut koronavirustartunnalle, muuten maskia voi käyttää oman harkinnan mukaan.

Noudatamme kaikkia turvallisuusohjeita: Saavumme paikalle vain terveenä, huolehdimme hyvästä käsihygieniasta, pidämme riittävän väljyyden ja käytämme maskeja harkinnan mukaan.

Vainajien näyttötilaisuudet Espoon seurakuntien tiloissa ovat jälleen mahdollisia 1.3.2022 alkaen.

Kaikki korona-ajan rajoituksia koskevat tiedot löytyvät koronaohje-sivulta.

Kuvituskuvassa lasketaan kämmenellä hienoa hiekkaa arkun päälle.
Kuvat: Antti Rintala.