Jumalanpalveluselämä Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa

Tapahtumatiedot: https://www.espoonseurakunnat.fi/tapahtumat
Espoon tuomiokirkko avoinna: 1.9.-31.5.: ti-pe 10-17, ma suljettu. 1.6.-31.8.: ma-su 10-18. Hetkittäiset poikkeukset aukiolossa mahdollisia.

Kirkon palvelut: Ilmainen parkkipaikka, Opas, Esteetön pääsy, WC, Inva WC toimituskappelissa, ei sähköauton latauspistoketta.

Katso alla olevasta messulistauksesta lähiajan messut ja jumalanpalvelukset Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa.

Ehtoollinen Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa

Kutsumme messuihin paikalle seurakuntalaisia. Ehtoollinen jaetaan alttarilla normaaliin tapaan.

Päivitämme verkkosivuillemme mahdolliset koronasta johtuvat muutokset, joten tarkista ajankohtaisin tieto:
www.espoonseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/koronaohje

Jumalanpalveluksen musiikki

Musiikkia jumalanpalveluksessa kutsutaan usein Soivaksi sanaksi. Virret, päivän psalmi, alku-, vastaus- ja loppumusiikit laulettuna ja soitettuna julistavat Jumalan sanaa kunkin pyhän aiheen mukaisesti. Musiikki on ylistystä, kiitosta, rukousta ja mietiskelyä, joka moninaisuudessaan rikastuttaa omalla tavallaan jumalanpalvelusta.

Jumalanpalveluksen musiikki suunnitellaan huolellisesti vastaamaan ja tukemaan kunkin pyhäpäivän aihetta. Monipuolista, eri tavoin ja soittimin soitettua musiikkia käytetään rikkaasti.

Kanttori johtaa ja vastaa jumalanpalveluksen musiikista. Seurakuntalaiset voivat taitojensa mukaan osallistua messumusiikin toteuttamiseen kuorolaisina tai soittajina.

Jos olet kiinnostunut avustamaan soiton- tai laulunlahjallasi jumalanpalveluksissa, ota rohkeasti yhteyttä seurakuntasi kanttoreihin.

Jumalanpalvelus kokoaa kristityt yhteen

Sunnuntai on kristittyjen pyhäpäivä. Joku on laskenut, että jo yli 100 000 kertaa ovat kristityt kokoontuneet sunnuntaina yhteen muistelemaan Jeesusta. Vuosisatojen vieriessä kuhunkin kulttuuriin on kehittynyt omat tapansa viettää jumalanpalvelusta.

Vaikka jumalanpalveluksia vietetään hyvin erilaisissa oloissa, on niiden sisältö kaikkialla maailmassa samanlainen:

Sunnuntain kokoontumisista kristityt hakevat voimaa ja rohkeutta lähteä arkeen auttamaan ihmisiä, puolustamaan heikkoja ja rakentamaan oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa.

Katso lisää jumalanpalveluksesta:

Kristilliset pyhäpäivätLinkki avautuu uudessa välilehdessä

VirsikirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollinen sanasto aamenesta öylättiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä