Päiväkerho on leikin lumoa ja kavereita

Lasten päiväkerhoja järjestetään kaikissa Espoon seurakunnissa.

Päiväkerhokaudelle (syksy 2023 – kevät 2024) ilmoittautuminen on päättynyt. Osassa päiväkerhoja on tilaa, joten kannattaa kysyä lapsiryhmäpaikkatilanteesta suoraan seurakuntien varhaiskasvatuksesta (alla).

Espoon seurakuntien päiväkerhoihin kausille syksy 2024–kevät 2025 ilmoittaudutaan verkossa 1.–31.3. Haku Espoon tuomiokirkkoseurakunnan päiväkerhoihin aukeaa vasta torstaina 7.3. Mikäli kerhopaikkoja jää vapaiksi, ilmoittautuminen on avoinna myös maaliskuun jälkeen.

Päiväkerhoja 2-5-vuotiaille. Ilmoittautumiset syksyn kerhoihin 1.-31.3.

Tutustu päiväkerhotarjontaan ja ilmoita lapsesi mukaan:

Yleistä päiväkerhoista

Päiväkerhoja järjestetään 2-5-vuotiaille ja kerhoryhmät kokoontuvat 1-3 kertaa viikossa. Päiväkerho on seurakunnan varhaiskasvatusta 2-5-vuotiaille. Ohjaajina toimivat ammattitaitoiset varhaiskasvattajat.

Päiväkerhot pääosin maksuttomia

Suurimmassa osassa Espoon seurakuntia päiväkerhot ovat maksuttomia.

Päiväkerhossa lapset kohdataan arvostavasti ja sydämellisesti. Lapsista näkee, että he tuntevat olevansa erityisiä ja tärkeitä. Kerhossa lapseni on oppinut uusia taitoja, virsiä ja leikkejä.  - päiväkerholaisen vanhempi

Päiväkerho on...

• leikin lumoa ja yhdessäolon iloa
  • toimintaa
  • eväiden syöntiä
  • leikkiä
  • ihmettelyä
  • hiljaisuutta ja rauhoittumista
  • ystävyyttä
  • uuden oppimista

Päiväkerhon tavoitteena on edistää kokonaisvaltaisesti lapsen kasvua ja kehitystä. Päiväkerho tarjoaa lapselle turvallisen paikan olla ja leikkiä.

Päiväkerhotoiminta tukee kotien kristillistä kasvatusta. Koulutetut lastenohjaajat suunnittelevat toiminnan lapsilähtöisesti ja huomioivat ryhmän tarpeet.

Päiväkerhon arkeen mahtuu leikkiä, musisointia, kädentaitoja, liikunnan iloa, ulkoilua, ystävyyssuhteita, hiljentymistä ja läsnäoloa, yhdessä ihmettelyä, sekä tutustumista esim. raamatunkertomuksiin ja kristillisiin perinteisiin sekä kirkkovuoteen. Välipalan syöminen ja ruokarukous ovat myös tärkeä osa toimintaa.

Päiväkerhotoiminnassa huomioimme kestävän kehityksen näkökulmia: toiminnassa hyödynnämme kierrätysmateriaaleja, lapsia ohjataan lajittelemaan, kierrättämään ja ohjataan hävikin vähentämiseen. Hyödynnämme luontoa pedagogisena oppimisympäristönä. Retkeilemme luonnossa ja lähimetsässä sekä ohjaamme lapsia tutkimaan, ihmettelemään ja suojelemaan luonto.

Lukuvinkki

Kirkko ja kaupunki vieraili Matinkappelin päiväkerhossa.

Lue juttu: Matinkappelin päiväkerhossa dinosaurukset karjuvat ja Taivaan Isä suojelee

Kasvatuksen asiantuntija
Espoon seurakuntayhtymä
Yhteinen seurakuntatyö
Kirkkokatu 1
02770 Espoo
Kuvassa on kupla, jossa on sanat: lahja, ilo, vapaus, yhteys, ihme, luottamus,rohkeus, seikkailu
Polku-kokonaissuunnitelma osana Espoon seurakuntien toimintaa ja suunnittelua.