Tuomiokirkkoseurakunnan nimikkokohteet ja projektit

Kansainvälinen ”Toivoa naisille” - ”Women of hope” khmerinkieliset ohjelmat

Paikka: Aasia

Tavoitteena on, että yhä useammat naiset ympäri maailmaa saisivat toivon ja ihmisarvoisen elämän. Työtä tehdään 126 maassa.

Rukouskalenteri julkaistaan 85 kielellä. Jokaiselle päivälle on lyhyt rukous. Sen rukoilee noin 50.000 naista eri puolilla maailmaa. Kalenteri välittää myös tietoa naisten elämästä.

70 kielellä lähetettävät ”Toivoa naisille” -radiolähetykset sisältävät käytännön neuvoja ja kristillisiä ohjelmia.

Seurakuntamme tukee khmeerinkielisiä radio-ohjelmia Aasiassa.

Toivoa naisille -työ on Auroran alueen nimikkokohde.

Yhteystiedot: Medialähetys Sanansaattajat, p. 019 4577 700, www.sansa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kätketyt aarteet -hanke

Kätketyt aarteet -hanke prostituution parissa työskentelevien naisten auttamiseksi

Kätketyt aarteet -hanke (Hidden Treasures) on työmuoto, jonka avulla Trans World Radio (TWR), European Freedom Network ja Media­lähetys Sanansaattajat (Sansa) tekevät yhteistyötä prostituution parissa työskentelevien naisten auttamiseksi. Heistä useat ovat ihmis­kaupan uhreja. Työn tarkoituksena on tehdä heidät näkyviksi, kohdata ja ohjata avun piiriin. Työtä tehdään naisten perusoikeuksien turvaa­miseksi, terveyden vahvistamiseksi, sosiaalisen tilanteen paranta­miseksi ja hengellisten tarpeiden hoitamiseksi.

Kätketyt aarteet -hanketta varten on luotu 10-osainen kuuntelulaitteille ladattava kuunnelmasarja. Kuunnelmat perustuvat prostituoituina työskennelleiden todenmukaisiin tarinoihin. Jaksoissa puhutaan prostituoitujen kohtaamista asioista, kuten valheellisesta rakkaudesta, hyväksikäytöstä, harhakuvitelmien menetyksestä ja peloista. Mukana on yksi jakso Raamatusta. Vertaiskokemusten kautta kuunnelmia kuunteleva prostituoituna toimiva nainen saa kuulla vahvan viestin Jumalan parantavasta rakkaudesta ja elämää muuttavasta voimasta. Kuulijalle kerrotaan, että hän on Jumalan silmissä ”kätketty aarre” ja välitetään toivoa Kristuksessa.

Kuunnelmasarjaa tehdään tunnetuksi ihmiskaupan ja pakkoprostituution parissa työskentele­vien toimijoiden keskuudessa ja jaetaan tahoille, joiden kanssa on syntynyt kontakti ja jotka kokevat kuunnelma­sarjan olevan hyvä työväline työssään. Yhteistyötä on tehty ihmiskaupanvastaisten organisaatioiden edustajien kanssa Saksassa, Romaniassa, Unkarissa, Ruotsissa, Bulgariassa, Italiassa, Albaniassa, Ranskassa, Israelissa, Itävallassa, Kyproksella ja Moldovassa.

Kuunnelmasarjan toinen tuotantokausi on myös kehitteillä. Sen painopiste on ylistysmusiikissa ja Raamatun lukemisessa, lisäksi mukana on henkilötarina. Tämä sisältö vahvistaa naisten paranemisprosessin tarpeita ja uuden identiteetin rakentamisesta hengellisyyden kautta. Mp3:n rinnalle on suunnitteilla myös mobiiliaplikaatio, joka julkaistaan vuoden 2023 aikana.

Kätketyt aarteet -hanke on Viherlaaksolahden alueen nimikkokohde.

Yhteystiedot: Medialähetys Sanansaattajat, p. 019 4577 700, www.sansa.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mielenterveystyö ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja diakonian ohjelma

Paikka: Nepal

Mielenterveystyö ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja diakonian ohjelma Nepalissa -järjestön mielenterveystyö on osa avoterveydenhuollon ohjelmaa, joka tähtää lasten ja kouluikäisten mielenterveyspalvelujen kehittämiseen. Ohjelmaa kehitetään yhteistyössä valtion terveys- ja kouluviranomaisten kanssa.

Hanke on Länsi-Espoon alueen nimikkokohde.

Yhteystiedot: Suomen LähetysseuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä, (09) 12971, www.suomenlahetysseura.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan nimikkolähetit

Sakari Heinonen

Humaira ja Christopher John

Paikka: Kreikka

Lisätiedot: lähetyspappi Iida Rotko, iida.rotko(ät)evl.fi.

Johnin perhe tekee diasporatyötä Kreikassa muun muassa Intiasta, Bangladeshista, Pakistanista ja Nepalista tulleiden urdu- ja hindikielisten pakolaisten ja siirtolaisten keskuudessa. Tuhannet perheet Ateenassa tarvitsevat rukouksia, tukea ja henkilökohtaista huolenpitoa. Humaira ja Christopher tekevät sielunhoitotyötä ja diakonista avustamista sekä opettavat englantia. He järjestävät myös jumalanpalveluksia, raamattutunteja ja raamattupiirejä.

Diasporatyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden tavoittaa niitä ihmisiä, joita ei ole vielä tavoitettu ja joiden kotimaassa perinteisen lähetystyön tekeminen on vaikeaa. Kylväjä tekee Kreikassa yhteistyötä seurakuntien ja eri pakolaisjärjestöjen kanssa.

Humaira ja Christopher John ovat Espoon keskuksen alueen nimikkolähettejä.

Yhteystiedot:

Evankelis-luterilainen lähetysyhdistys KylväjäLinkki avautuu uudessa välilehdessä, p. (09) 253 25400, www.flom.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Heidi Tohmola

Paikka: Lähi-itä

Lisätiedot: lähetyspappi Iida Rotko, iida.rotko(ät)evl.fi.

Heidi Tohmola toimii Sarigim King’s Kids Jerusalemin työyhteydessä rakentamalla liikkeen tulevaisuutta.

King's Kids -työ sai alkunsa 25 vuotta sitten, ja sen näkynä oli tuoda arabi- ja juutalaiskristityt eli messiaaniset juutalaiset yhteen. Arabien ja juutalaisten yhteistyö on valtava todistus Lähi-idässä, jossa nämä kaksi kansaa eivät normaalisti kohtaa.

Jerusalem King's Kidsin tavoitteena on tarjota uskoville lapsille ja nuorille turvapaikka, jonne he voivat tulla yhteen erilaisista taustoistaan riippumatta. He pääsevät kehittämään lahjojaan sekä tutkimaan ja harjoittamaan raamatullisia arvoja, kuten anteeksiantoa, sovinnon tekoa ja rakkautta.

Heidi Tohmola on Espoon keskuksen ja Pohjois-Espoon alueiden nimikkolähetti.

Yhteystiedot:

Suomen Ev.lut. KansanlähetysLinkki avautuu uudessa välilehdessä, p. (019) 77920, http://www.sekl.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä