Espoon tuomiokirkkoseurakunta - poimintoja matkan varrelta

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan alueella asuu tällä hetkellä noin 45 000 seurakuntalaista. Espoon tuomiokirkko on seurakunnan  jumalanpalvelus- ja musiikkielämän keskus. Seurakunta on jaettu alueisiin. Jokaisella alueella on oma kappelinsa, joka on seurakuntaelämän keskeisin tila jumalapalvelus - ja musiikkielämän sekä monenlaisten ryhmien tarpeisiin.

Espoo on kaupunkikuvallisesti monimuotoinen urbaaneista kaupunginosista vanhaan kulttuurimaisemaan. Ei tarvitse mennä kovin kauas historiassa, kun espoolainenkin maisema oli enimmäkseen maaseutumainen pienine kylineen. Maisemaa halkoivat vain junarata ja hiekkamaantiet.

Kun 1960-luvulla rakennettiin Turun moottoritietä ja Kirkkojärvi täytettiin, maaltamuutto ja kaupungistuminen oli jo kovassa vauhdissa. Ohessa vain joitakin poimintoja espoolaisen seurakuntaelämästä 1200-luvulta alkaen.

Espoon hiippakunnan perustamisen myötä 1.1.2004 Espooseen, muuttui Kanta-Espoon seurakunnan nimi Espoon tuomiokirkkoseurakunnaksi ja Espoon kirkon Espoon tuomiokirkoksi. Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra sai myös hiippakunnallisia Espoon tuomiorovastin tehtäviä.

Espoon tuomiokirkko on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo församlingin kotikirkko ja Espoon hiippakunnan pääkirkko, jossa Espoon piispa vihkii työhön hiippakunnan uudet papit ja diakoniatyöntekijät.

Espoon tuomiokirkko on keskiaikainen harmaakivikirkko, rakennettu Espoonjoen rantatöyräälle 1485-90. Kirkossa on tehty laajennus ristikirkoksi 1820-luvulla ja kirkkosalin keskelle valettiin tähtiholvi 1930-luvulla. Alttari siirrettiin kirkkosalin keskelle ja saarnatuoli nykyiselle paikalleen 1980-luvulla. Kirkon itä- ja länsipäädyissä on nähtävissä alkuperäiset ristiholvit, tiilipilarit ja ristiholvien ns. munkkimaalaukset. Kirkossa on tehty useita restaurointi ja peruskorjaustoimia yhteistyössä Museoviraston kanssa. Uusimmat 42-äänikertaiset urut ovat Urkurakentamo Virtasen rakentamat, vihitty käyttöön v. 2012.

• 1200-luvun alkupuolella pysyvää asutusta Espooseen
  • 1200-luvulla lopulla perustetaan Kirkkonummen emäseurakunta
  • 1300-luvun puolivälissä Espoo irtautuu omaksi kappeliseurakunnakseen
  • 1350-60-lukujen vaihteessa puukirkko käytössä kivikirkon rakentamiseen asti
  • 1458 Espoon seurakunta itsenäistyy ja saa oman kirkkoherran, nimeltään Henricus
  • 1480-90-luvulla kivikirkko rakennetaan kylänmäelle Kuninkaantien tuntumaan
  • 1690-luvulla uusi alttaripöytä muurataan, kuoriaita ja saarnatuoli hankitaan
  • 1736, 1765 tapulin kellot valetaan Tukholmassa
  • 1767 kellotapuli valmistuu
  • 1791 keskiaikaiset holvimaalaukset kalkittiin
  • 1790-luku urut hankitaan
  • 1804-1806 asehuone puretaan
  • 1821-23 suorakirkko muutetaan ristikirkoksi
  • 1900-luvun alussa junarata Helsingistä länteen
  • 1931 kalkkimaalaukset restauroidaan kalkkimaalin alta esiin, kirkkoa korjataan ja kalusteita uusitaan
  • 1950 seurakunta jakautuu suomenkieliseen ja ruotsinkieliseen seurakuntaan, kirkko on kahden seurakunnan kotikirkko
  • 1958 juhlitaan kirkonmäellä espoolaisen seurakuntaelämän 500-vuotista taivalta
  • 1960 Tapiolan seurakunta lohkotaan Espoon suomalaisesta seurakunnasta
  • 1963 Espoosta tulee kauppala
  • 1964 Espoon suomalainen seurakunta jaetaan Kanta-Espoon, Etelä-Espoon ja Leppävaaran seurakunnaksi
  • 1972 Espoosta tulee kaupunki
  • 1975 Etelä-Espoon seurakunta jaetaan Olarin ja Kivenlahden seurakunnaksi
  • 1979 Kivenlahden seurakunnan nimi muuttuu Espoonlahden seurakunnaksi
  • 1981-1982  arkeologisia tutkimuksia tehdään, kirkkoa korjataan ja restauroidaan, alttari tuodaan ristikeskukseen, krusifiksi palautetaan paikoilleen, vanhat osat ja 1800-luvulla rakennetut lehterit yhdistetään tilallisesti betonisella tähtiholvilla
  • 1.1.2004 Espoon hiippakuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä perustetaan. Piispanistuin Kanta-Espoon seurakuntaan, joka muuttaa nimensä Espoon tuomiokirkkoseurakunnaksi. Espoon kirkko muuttuu Espoon tuomiokirkoksi ja kirkkoherralle lisäksi tuomiorovastin tehtäviä. Kirkko on kahden seurakunnan (suom. ja ruots.) kotikirkko ja Espoon hiippakunnan pääkirkko.
  • 2008 kaupunki ja seurakunnat viettävät yhdessä Espoo 550-juhlavuotta, wanhan ajan SyysMatin Markkinat Linkki avautuu uudessa välilehdessäelvytetään kirkonmäen seurakunnan perinteestä
  • 2010-2012 kirkkoa korjataan ja restauroidaan, valaistus ja äänentoisto uusitaan ym.
  • 3.6.2012 uudet urut Linkki avautuu uudessa välilehdessäotetaan käyttöön

Lue lisää tiloja käsittelevältä sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkaisuja vanhasta kivikirkosta ja espoolaisseurakuntien historiasta

• Knut Drake, Espoon kirkko, viisi vuosisataa. Tammisaari 1958.
  • Markus Hiekkanen, Polvesta polveen täällä. Lappeenranta 1988.
  • Eeva Ojanen, Espoon seurakuntahistoria. Lappeenranta 1990.
  • Välähdyksiä keskiajasta. Espoon kaupunginmuseon tutkimuksia 6. Espoo 1999.

Espoolaisten historiaa Finnan palvelussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Finna on hakupalvelu, jossa voit selata KAMU Espoon kaupunginmuseon kuvia, esineitä ja arkistokokoelmia.

Espoon tuomiokirkko KulttuurisampossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä