Tilaisuuden videointi poikkeusaikoina

Olemme koonneet videotuotantoja tekevien yritysten yhteystietoja vinkiksi omaisille ja muita kirkollisia toimituksia järjestäville henkilöille.
Sivuille listatut toimijat ovat valmiita kuvaamaan ja tallentamaan ja mahdollisuuksien mukaan striimaamaan eli suoratoistamaan kirkollisia toimituksia, esimerkiksi hautajaisia.
Videotuotannot ovat maksullisia palveluita, joiden hinnoista, tilaamisesta, toteuttamisesta ja maksamisesta palveluntuottaja ja tilaaja sopivat keskenään.

Huomaathan, että kirkollisten toimitusten suoratoisto verkkoon ei ole aina mahdollista, sillä esimerkiksi kirkoissa ja siunauskappeleilla voi olla verkon kanssa teknisiä haasteita. Suositamme siksi tilaisuuksien tallentamista ja tallenteiden edelleen jakamista tilaisuuden jälkeen haluamillenne läheisille.

Kirkollisiin toimituksiin liittyvissä videointipalveluissa seurakunnat eivät ole sopimusosapuoli. Emme vastaa palvelun laadusta. Videotuotanto on aina tilauksen tekijän ja palveluntarjoajan välinen asia.

Videointipalveluita tarjoavia yrittäjiä:

www.virtuaalihautajaiset.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

myynti@virtuaalihautajaiset.fi

Lauri Lappalainen
Videokuvaaja
www.kuvaajalare.fi/hautajaiset/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Riku Miettinen
Videotuottaja
PointOnFilm
riku@pointonfilm.fi

Hotei Productions
Jouni Ranta
info@jouniranta.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Hotei marketingLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Nora Rutanen
FM, suunnittelija
www.seremoniastriimi.com

Ville Talola
tuottaja, toimittaja, pastori

Tuija Turpeinen & Kari Koskinen
Chance kuva- ja äänipalvelu/ Etäsiunauspalvelu Tähti
info@chance.fi
www.chance.fi

Igor Väisänen
Tuottaja, kuvaaja
Kasakka Media
igor@kasakkamedia.fi
www.kasakkamedia.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Listaa päivitetään.

Palveluntuottaja, haluatko yhteystietosi listalle?

Palveluntuottajan tulee ottaa huomioon alla olevat kirkko -striimaa -ohjeet. Mikäli yrityksesi on valmis kuvaamaan, striimaamaan ja tallentamaan hautajaisia, kasteita ja häitä, niin ilmoita yhteystietosi osoitteeseen viestintäpalvelut.espoo@evl.fi

Kirkko striimaa -ohjeet

Muut kirkolliset tilaisuudet. Avioliittoon vihkiminen, avioliiton siunaus, kaste ja hautaan siunaaminen edellyttävät korkeaa yksityisyyden suojaa. Peruslähtökohtana on aina asianomaisten (vihkipari, vainajan omaiset tai kastettavan vanhemmat) hyväksyntä tai oma aloite, joka on pyydettävä kirjallisena. Seurakunta voi tarjota tilaisuuden välittämistä verkossa osana palveluitaan.

Tilaisuuksien yksityisluonteisuuden takia tilaisuuksia ei tule lähettää avoimessa verkossa, vaan tulee käyttää joko salasanalla suojattua palvelua tai käyttää ns. kertakäyttöistä internet‐osoitetta, joka poistuu käytöstä tilaisuuden päätyttyä. Tämä osoite ilmoitetaan etukäteen asianosaisille henkilöille, jotka harkintansa mukaan itse luovuttavat osoitetta edelleen.

Usein omaiset välittävät itse kuvaa suoratoistona kirkollisista toimituksista. Seurakunnalla ei ole vastuuta yksittäisten ihmisten ratkaisuista, mutta se voi ohjeistaa hyvän tavan mukaiseen kuvaamiseen. Kuvaa tai ääntä ei tule välittää verkkoon ilman asianomaisten omaa suostumusta, ja silloinkin tulee suositella suojattuja yhteyksiä tai kertakäyttöisiä internet‐osoitteita.

Pappi tekee hiekkaristin arkun päälle.
Kuvat: Antti Rintala.
Kuvituskuvassa mies seisoo arkun ääressä tyhjässä kappelissa.