Muistilista

Missä ja milloin vihille?

Vihkikirkko varataan Espoon seurakuntien palvelukeskuksesta.

Vihkiminen voidaan toimittaa myös muussa sopivassa paikassa, kuten kotona, luonnon keskellä tai erilaisissa juhlatiloissa.

Espoossa kirkkoja voi varata noin vuotta aikaisemmin. Tuomiokirkon vihkiaikoihin on etuoikeus Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Espoon ruotsalaisen seurakunnan jäsenillä.

Häille ei tarvitse isoja puitteita, vaan vihkiminen voidaan toimittaa myös pienimuotoisesti. Pienet häät voi toteuttaa vaikka arkena esim.  kirkossa kahden todistajan läsnä ollessa.

Kuka vihkimään?

Papin ja kanttorin varaamista pitää tiedustella samalla kun varaa vihkikirkkoa. Pappi ja kanttori tulevat yleensä siitä seurakunnasta, jonka alueella morsian asuu.

Espoon seurakuntien papit vihkivät pääsääntöisesti suur-Helsingin alueella. Kun vihkiminen on Espoossa tai Kauniaisissa, kanttori tulee morsiamen kotiseurakunnasta. Muualla kanttori tulee vihkikirkon seurakunnasta. Jos vihkipaikka on kaukana kotiseurakunnasta, voi pappia pyytää vihkipaikan seurakunnasta.

Vihkipapiksi voi pyytää myös omaa, tuttua pappia. Vihkipari vastaa silloin papin mahdollisista matka- ja muista kuluista. Omasta papista on hyvä ilmoittaa kirkkoherranvirastoon kirkkoa varattaessa.

Paperit kuntoon: Esteiden tutkinta ja rippikoulu

Ennen kirkollista vihkimistä vihkiparin tulee pyytää avioliiton esteiden tutkinta Espoon seurakuntien palvelukeskuksesta. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä ja se on voimassa neljä kuukautta. Esteiden tutkinta kannattaa hoitaa hyvissä ajoin.

Todistus toimitetaan vihkivälle papille. Mikäli kihlapari toivoo, heidän nimensä voidaan lukea morsiamen kotiseurakunnan jumalanpalveluksessa sovittuna sunnuntaina. Nimien lukemisen yhteydessä myös rukoillaan solmittavan avioliiton puolesta. Nimet voidaan myös julkaista Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Jos rippikoulu on käymättä ja henkilö haluaa solmia avioliiton kirkossa, voi rippikoulun käydä myös aikuisena yksityisesti.

Vihkikeskustelussa sovitaan käytännön asiat

Espoossa pappi ottaa vihkipariin yhteyttä viimeistään kahta viikkoa ennen vihkimistä.
Hän sopii parin kanssa ajan vihkikeskusteluun, jossa käydään läpi toimituksen kulku, käytännön kysymykset ja tarvittaessa myös harjoitellaan.

Vihkitoimitus on jumalanpalvelus, joka koostuu raamatunluvusta, papin vihkipuheesta, rukouksesta, kysymyksistä vihittäville sekä yleensä myös yhteisestä virrestä ja muusta musiikista. Koko toimituksen perusta on siinä, että paikalla olevat ihmiset pyytävät siunausta solmittavalle liitolle.

Sukunimet

Vihkikeskustelussa papille ilmoitetaan myös vihkimisen jälkeen käytettävät sukunimet. Puolisot voivat ottaa yhteisen sukunimen tai kumpikin voi säilyttää sen nimen, joka hänellä on avioliittoon mennessä. Se puoliso, jonka nimi muuttuu, voi käyttää yhteisen nimen edellä nimeä, joka oli hänellä naimattomana ollessaan tai avioliittoon mennessä.

Kihlasormukset avioliiton esteiden tutkintalomakkeen päällä.