Hautajaisten musiikki

Hautajaisissa laulettavat virret sekä muu musiikki lohduttavat ja tuovat toivoa surun keskelle.

Siunaustilaisuus alkaa ja päättyy useimmiten soitinmusiikilla. Yleisimmin se on urkumusiikkia.

Alla on listattuna muutamia esimerkkejä alku- ja loppumusiikeista hautajaisiin. Listan ulkopuolelta löytyy myös paljon hyvää ja toimivaa musiikkia. Kanttoreilta voi kysyä ideoita ja kanttorit myös toteuttavat monenlaisia musiikkitoiveita.

Kaikkien kanttoreiden osaama ohjelmisto ei ole samanlainen. Jos toivomanne kappale ei juuri kyseisen kanttorin ohjelmistossa ole ja uuden opetteluun ei ole mahdollisuutta esimerkiksi aikataulullisista syistä, löytyy kanttorilta varmasti jokin toinen vastaava ja korvaava vaihtoehtoinen kappale. Olkaa rohkeasti yhteydessä kanttoreihin musiikkiasioissa.

Esimerkkejä alku- ja loppumusiikeista hautajaisiin:

T. Albinoni: Adagio

G. F.Händel: Largo

J. S. Bach: Air

J.S Bach: Arioso

J.S. Bach: Bach: Adagio a-molli

J.S. Bach: Kristus valo valkeuden

J.S. Bach:  Koraali Ich ruf zu Dir

J.S. Bach: Wenn wir in höchsten Nöten sein

Antonio Vivaldi: Largo e-molli

Armas Järnefelt: Kehtolaulu (Berceuse)

Oskar Lindberg: Vanha virsi Taalainmaalta

Sergei Rachmaninov: Vocalise

Virret ja laulut siunaustilaisuudessa

Virsille on useampi paikka siunauksen kaavassa. Useimmiten toimituksessa lauletaan kaksi virttä: alkusoiton ja kukkien laskun jälkeen sekä ennen loppusoittoa.

Yleisimpiä virsiä siunaustilaisuudessa ovat hautajais-, suru-, kaipaus- ja kiitosaiheisia. Esimerkkeinä virret 30, 249, 377, 338, 341, 396, 517, 548, 555, 631, 632, 967, 971.

Virret löytyvät verkosta virsikirja.fi. Virsistä on sivustolla myös äänitteet.

Siunaustilaisuudessa voi olla myös esitettynä muuta soitin- tai laulumusiikkia esimerkiksi siunaussanojen yhteydessä. Myös kanttorilta voi hyvin pyytää erillistä lauluesitystä siunaustilaisuuteen. Tarvittaessa kanttori voi myös säestää soittajaa tai laulajaa. Näissä kaikissa tilanteissa kannattaa olla yhteydessä kanttoriin. Moni asia järjestyy ja onnistuu.

Alla muutama esimerkki lauluista hautajaisiin. Listan ulkopuolelta löytyy myös paljon toimivia ja sopivia lauluja. Meiltä kanttoreilta voi kysyä lisää.

suomal. kansansävelmä: Täällä pohjantähden alla

Petri Laaksonen: Täällä pohjantähden alla

P. J. Hannikainen: Maan korvessa kulkevi (Suojelusenkeli)

I. Hannikainen: Niin kuin muuttolintusen tie

O. Merikanto: Oi muistatko vielä sen virren

K. Rydman: Niin kaunis on maa

venäl. kansansävelmä: Olen kuullut on kaupunki tuolla

Petri Laaksonen: Ota hänet vastaan

Petri Laaksonen: Hyvää matkaa

Äänitteiden käyttöä kirkollisissa toimituksissa määrittää tekijänoikeudet. Kirkollisissa toimituksissa äänitteiden käyttö on sallittua vain alkuperäisäänitteeltä. Yksityiseen käyttöön kopioituja äänitteitä ei saa esittää julkisesti. Myös suoratoistopalveluiden (esim. YouTube ja Spotify) ehdot sallivat yleensä vain yksityisen käytön, joten niitä ei voi käyttää musiikin julkiseen esittämiseen. Kirkolliset toimitukset luokitellaan julkisiksi tilaisuuksiksi.

Espoon siunauskappelin salissa on alkamassa siunaustilaisuus.