Kuvassa on kaunis, sateenkaaren värinen alttari, jossa kynttilät ja ehtollisvälineet.
Kuva: Sami Marte.

Toiminta

Sateenkaariväelle järjestämme myös omaa toimintaa sekä toimintaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Nuorten illat: Sateenkaari-Siipi

Sateenkaari-Siiven nuorten iltoihin ovat tervetulleita erityisesti sateenkaarevat 13–22-vuotiaat nuoret. Lisätiedot kunkin kerran kokoontumisesta tulee ryhmän WhatsApp-ryhmään. Pyynnöt päästä WhatsApp-ryhmään Hannelta tai Juhalta, yhteystiedot ovat tämän sivun reunassa.

Sateenkaari-Siiven kokoontumispaikka ja -aika on noin kerran kuussa klo 17–20 Nuorten tila Siipi, Leppävaarassa, os. Alberganesplanadi 1.

Kevään illat klo 17–20 torstaisin 15.2., 14.3., 18.4. ja 16.5.

Sateenkaarimessut

Espoossa on järjestetty sateenkaarimessuja keväästä 2022 alkaen. Tulevat sateenkaarimessut löydät jatkossa tapahtumakalenteristamme. Edellinen Espoon sateenkaarimessu pidettiin kauppakeskus Ison Omenan Chapplessa lauantaina 7.10.2023. Seuraava sateenkaarimessu pidetään 17.5. klo 18–19.30 Espoonlahden kirkossa.

Pääkaupunkiseudulla järjestetään sateenkaaarimessuja Helsingin Kallion seurakunnan Alppilan kirkossa kerran kuukaudessa. Tarkemmat tiedot messuista löytyvät Kallion seurakunnan Facebook-sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Haave-leiri

Seuraava Haave-leiri pidetään 26.–28.4.2024.

Leiri on sukupuolivähemmistöihin kuuluville ja sukupuoltaan pohtiville 15–21 -vuotiaille nuorille tarkoitettu vertaistukileiri. Ohjelmassa on pienryhmiä, ulkoilua ja mukavaa yhdessä oloa. Lisätietoja Ida Reimann, ida.reimann@evl.fi, 040 653 1954.

Leirin järjestää Espoon seurakuntien erityisnuorisotyö, Snellu ja Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus.

Keskusteluryhmiä ja iltoja sateenkaariaikuisille Espoossa

Keskusteluryhmiä aloitetaan tarpeen mukaan.

Katso Kirkko & kaupunki -lehden verkkojuttu ryhmistä: Sateenkaariaikuisten hengellinen vertaistukiryhmä aloittaa Espoossa - "Tällaiselle toiminnalle on selkeästi tarvetta".Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Pride

Espoon seurakunnat ovat olleet mukana Helsinki Pride -viikolla vuodesta 2018 lähtien. Kirkollista ja kristillistä ohjelmaa Pridelle järjestävät Espoon seurakuntien lisäksi Helsingin ja Vantaan seurakunnat Suomen ev. lut. kirkko – Espoo, Helsinki, Vantaa -tunnuksen alla. Katso Pääkaupunkiseudun seurakunnat olivat myös vuonna 2023 mukana Helsinki Pridessä — katso viikon ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pridekulkue ja puistojuhla Helsingissä: Espoon, Vantaan ja Helsingin ev.lut. seurakunnat ovat mukana Helsinki Priden yhteistyökumppaneina Pride-kulkueessa ja Kaivopuiston puistojuhlassa.

Ideoita toiminnasta?

Jos haluat tulla mukaan järjestämään sateenkaariväen omaa toimintaa, ota yhteyttä seurakuntien yhteyshenkilöihin.

Kirkolliset toimitukset

Kasteissa, hautaan siunaamisessa, konfirmaatiossa ja kodin siunaamisessa sateenkaariväkeä palvellaan niin, että mahdolliset erityistarpeet otetaan huomioon.

Sateenkaariparien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen on mahdollista toimittaa kaikkien Espoon seurakuntien kirkko- ja kappelitiloissa.

Kaikissa Espoon seurakunnissa tarjoamme mahdollisuuden varata kirkon ja papin tai muun työntekijän toimittamaan rukouksen vihittyjen kanssa ja puolesta avioliiton solmimisen yhteydessä. Tähän voi yhdistää muita kirkollisia toimituksia kuten kodin siunaamisen.

Lisätietoja Samaa sukupuolta olevien parien avioliitto -sivu

Lisätietoja näistä antaa monikulttuurisuustyön asiantuntija Matti Peiponen matti.peiponen'at'evl.fi .

Perheneuvonta

Perheneuvonnan palvelut ovat avoimia sateenkaari-ihmisille, niin perheille kuin yksilöille. Osalla perheneuvojista on erityisosaamista juuri seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kysymyksissä. Lisätietoa perheasiain neuvottelukeskuksesta.