Ristiäiset eli kaste

Onnea vastasyntyneen vanhempi! Saat kantaa sylissäsi uuden elämän ihmettä. Iloitsemme kanssasi. Näiltä sivuilta löydät tietoa ja tukea lapsen ensimmäisen juhlan järjestämiseen.

Kaste antaa lapselle Jumalan siunauksen koko elämän mittaiselle matkalle. Samalla lapsesta tulee kristillisen kirkon ja kotiseurakunnan jäsen. Kaste liittää lapsen myös vuosisatoja kestäneeseen kristilliseen perinteeseen.

Yleensä lapsi kastetaan sylivauvana noin kahden kuukauden ikäisenä. Lapsi voidaan kastaa, jos ainakin toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.

Jos lapsesi on saanut hätäkasteen esimerkiksi jo sairaalassa, ota yhteyttä palvelukeskukseen. Hätäkaste varmistetaan ja sitä varten voidaan järjestään oma tilaisuutensa, lasta ei siis kasteta uudestaan.

Kastetta kokoonnutaan juhlimaan yleensä yhdessä lapsen läheisten kanssa. Kastejuhla on perheen oma juhla, jonka voi yhdessä papin kanssa suunnitella omannäköiseksi. Seurakuntien tiloja on mahdollisuus varata kastekahveja varten maksutta. Siirry suunnittelemaan ristiäisiä ja katso: Kasteen suunnittelu ja Kastetilaisuus

Varaa aika kasteelle - nyt myös sähköisesti 24/7

Jos tiedät jo missä, milloin ja millaiset ristiäiset haluat järjestää ja lapsen nimi ja kummitkin ovat tiedossa, varaa kasteaika!

Varaa kasteaika.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaste-esitteen voit ladata sähköisenä alla olevaa kuvaa klikkaamalla.

Kuvassa on vauva kastetilanteessa kummin sylissä, ympärillä hymyilevät vanhemmat, äiti kuivaa vauvan päätä.
Kuva: Antti Rintala.
YouTube-video