Kalajärven kappelin messut

Tervetuloa Kalajärven kappelille messuun klo 14!

10.9. lähtien messuja vietetään kuukauden toinen ja neljäs sunnuntai klo 14. Tervetuloa! Jos et pääse liikkumaan, voimme selvittää, jos pääset jonkun kyydillä messuun. Ota yhteyttä Kirsi pastoriin tai Iida pastoriin.
Kuukauden 2. sunnuntai vietämme perinteistä messua.
Kuukauden 4. sunnuntai vietämme Nojatuolimessua, jossa haastattelusaarnassa Kirsi-pastori haastattelee seurakuntalaista siitä, miten Jumala on puhutellut häntä Raamatun sanan kautta. Messun toteuttavat papin kanssa vapaaehtoiset soittajat, laulajat ja avustaja

10.9. Messu, Niipperin Nuolihaukat-partio avustavat, pastori Iida Rotko, kanttori

24.9. Messu, sairaalapastori Taina Latvala, Kirsi Muurimäki, kanttori Teemu Suominen

8.10. Messu, Iida, kanttori

22.10. Nojatuolimessu, Kirsi ja vapaaehtoiset

12.11. Messu, Iida, kanttori

26.11.  Nojatuolimessu Kirsi, vapaaehtoiset

3.12. Adventtisunnuntain messu, Iida, kanttori

10.12. Nojatuolimessu joululauluilla, Kirsi, vapaaehtoiset

24.12. Aattohartaus klo 15.30

14.1.24 Messu, Iida Rotko, kanttori Marja-Liisa Talja

28.1. Nojatuolimessu, Kirsi Muurimäki, vapaaehtoinen säestäjä

11.2. Laskiaisunnuntain Messu, Iida Rotko, kanttori

25.2. Nojatuolimessu, Kirsi Muurimäki, säestäjä

10.3. Messu, Iida Rotko, kanttori

24.3. Palmusunnuntain Nojatuolimessu, Kirsi Muurimäki, säestäjä

28.3. Kiirastorstain iltamessu klo 19, Kirsi Muurimäki, kanttori

14.4. Messu, Iida Rotko, kanttori

16.4. Muskarimessu klo 10 Iida Rotko, Taija Karppinen, kanttori

28.4. Nojatuolimessu, Kirsi Muurimäki, säestäjä

12.5. Messu, Iida Rotko, kanttori

19.5. Helluntain Nojatuolimessu, Kirsi Muurimäki, säestäjä

Messujen jälkeen on tarjolla kirkkokahvit. Tervetuloa!

Muskarimessu

pidetään syksyllä ja keväällä Muskarin yhteydessä torstaina klo 10 Kalajärven kappelilla. Seuraava muskarimessu pidetään 16.4.2024 klo 10.

Rinnekodin messut

Lisätiedot:

Vahtimestari Eveli Malmer, p. 050 582 5956

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Kalajärven kappeli, messut

kuvassa pastori Kirsi Muurimäki istu Kalajärven kappelin modernisti kalustetussa aulassa ja hymyilee

Kalajärven kappelin Nojatuolimessussa pappi ei saarnaa vaan haastattelee seurakuntalaista

Matalan kynnyksen Nojatuolimessussa seurakuntalaiset ovat ratkaisevassa osassa. He soittavat, laulavat, lukevat Raamattua ja paljon muuta. Nojatuolimessu on yhteisöllinen kokemus.

(Lähde Kirkko ja kaupunki Espoo -lehti 17.01.2019 09:40. Teksti Paula Huhtala; kuva Esko Jämsä)

Kalajärven kappelissa järjestetään Nojatuolimessu. Mikä se on, Espoon tuomiokirkkoseurakunnan pappi Kirsi Muurimäki?

– Se on tunnin mittainen matalan kynnyksen messu, josta on riisuttu kaikki liturgia. Tarkoituksena on, että seurakuntalaiset yhdessä papin kanssa kokoavat messun. Jokainen kerta on ainutlaatuinen. Messun anti riippuu siitä, keitä vapaaehtoisia saan avustamaan messussa.

Miten se eroaa tavallisesta sunnuntaimessusta?

– Nojatuolimessu toteutetaan pääasiallisesti vapaaehtoisten seurakuntalaisten voimin. He soittavat, laulavat, lukevat tekstin ja esirukouksen, toimivat ehtoollisavustajana ja kantavat kolehdin. Saarna on lähes aina haastattelusaarna, jossa haastattelen seurakuntalaista raamatunkohdasta, jonka hän on itse valinnut. Keskustelemme alttarin edessä nojatuoleissa istuen siitä, miten kyseinen teksti on puhutellut ja muuttanut hänen elämäänsä ja millaisia oivalluksia antanut.

Kuinka usein Nojatuolimessu pidetään?

– Kappelissa on messu joka sunnuntai kesäkautta lukuun ottamatta. Perinteinen messu pidetään kuukauden ensimmäisenä ja toisena sunnuntai sekä Nojatuolimessu kuukauden kolmantena, neljäntenä ja viidentenä sunnuntai kello 16.

Kenelle se on suunnattu?

– Kaikenikäisille. Myös niille, jotka epäröivät kirkkoon tulemista. Tässä messussa pappi ei vain saarnaa, vaan seurakuntalainen jakaa elämänkokemuksiaan iloa ja vastoinkäymisiään kristittynä. Lapsille on oma lasten alttari, jossa voi värittää tai lukea. Lisäksi lapset voivat ottaa kirkkopussukan kirkon penkkiin puuhailtavaksi.

Nojatuolimessu Kalajärven kappelissa su 20.1. klo 16. Nojatuolimessu kuukauden kolmantena, neljäntenä ja viidentenä sunnuntaina kello 16.