Urkuyö & Aaria konsertti

to 18.7. klo 21.00
Mustiinpukeutunut lauluyhtye taustalla ja heidän edessä selin yhtyeen johtaja

Espoon tuomiokirkko

Urkuyö ja Aaria festivaali – The Deer’s Cry – Vox Clamantis

• Vox Clamantis

Liput 15–45 €, osta liput: lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

VOX CLAMANTIS Grammy-palkittu virolainen lauluyhtye koostuu neljästätoista laulajasta, jotka jakavat intohimonsa gregoriaaniseen lauluun, varhaiseen polyfoniaan ja nykymusiikkiin. Kapellimestari Jaan-Eik Tulven vuonna 1996 perustama yhtye on saanut sekä kriitikkojen että yleisön kehuja ainutlaatuisesta soundistaan ja merkityksellisistä tulkinnoistaan.

Yhtyeen musiikillisen ajattelun juuret ovat syvällä vanhan eurooppalaisen musiikin perinteessä, mutta myös balttilaisen nykymusiikin esittäminen muodostaa Vox Clamantisin ohjelmiston ydinteeman. Aikamme tärkeimpiin säveltäjiin kuuluva Arvo Pärt on säveltänyt useita teoksia Vox Clamantisin kantaesitettäväksi. Helena Tulvesta on vuosien saatossa tullut yksi Vox Clamantisin kotisäveltäjistä ja hänen omaleimainen värikäs musiikillinen kielensä on kehittynyt yhdessä yhtyeen kanssa.

THE DEER’S CRY –konsertin ohjelma yhdistää 1800 ja 1900-lukujen virolaiset säveltäjät Cyrillus Kreekin, Mart Saaren, Arvo Pärtin ja Helena Tulven.

Konsertti saa alkunsa gregoriaanisesta laulusta, joka johdattelee meidät kiireettömään, rauhoittavaan, ehkä meditatiiviseenkin kokemukseen keskiaikaisessa kivikirkossa. Arvo Pärtin näennäisen yksinkertaiset, mutta kerrokselliset teokset palkitsevat tunnetasolla. Cyrillus Kreek ja Mart Saar olivat aikalaisia ja jakoivat kiinnostuksensa virolaiseen kansanlauluun – heidän teoksensa perustuvat usein perinteisiin melodioihin. Cyrillus Kreek keskittyi sävellyksissään pyhiin teemoihin, kun taas Mart Saar sai inspiraationsa luontoteksteistä ja ekspressionistisesta runoudesta. Molemmilla säveltäjillä on ainutlaatuinen harmonian taju.

• Musiikki Musiikki

Urkuyö ja aaria -festivaalin verkkosivuille Linkki avautuu uudessa välilehdessä