Valkovuokkoja, joiden takaa loistaa keväinen ilta-aurinko.

Wihkiyö 24.4.2024

Olette varmaan joskus unelmoineet tunnelmallisista kirkkohäistä, mutta samalla mieleen hiipii, miten työlästä, kallista, aikaa vievää on sellaiset järjestää. Me olemme tänäkin vuonna tehneet sen helpoksi teille!

Tämä on jo neljäs kerta, kun Wihkiyö järjestetään Espoon tuomiokirkossa. Kaikkina aikaisempina vuosina vihkiajat ovat täyttyneet nopeasti ja pareja on vihitty päivän aikana jopa lähes parikymmentä, viimeiset puolen yön tietämillä.

Myös jo solmitun siviiliavioliiton siunaus on mahdollinen.

Tällä kertaa aikoja voi varata klo 1123. Seurakunta tarjoaa hääkakkukahvit Pitäjäntuvalla. Voitte kutsua mukaan 13 vierasta!

Vihille vähällä vaivalla Espoon keskiaikaisessa tuomiokirkossa huhtikuun valossa

Espoon tuomiokirkkoseurakunta järjestää Wihkiyön 24.04.2024  miten hauska hääpäivän päivämäärä se onkaan! Silloin pääsette vihille huhtikuisen kevään valossa keskiaikaisten holvien katveessa helposti, vaivattomasti, läheisten todistaessa arvokasta hetkeänne.

Jälkeenpäin voitte juhlistaa tilaisuutta ja nauttia hääkakkukahvit tuomiokirkon pihapiirin Pitäjäntuvassa yhdessä jopa 13 todistajan kanssa. Kahvitukseen on varattu 45 minuuttia kullekin parille vieraineen.

Mitä tarvitsemme mukaan?

Tarvitsette todellakin mukaan vain toisenne ja sormukset, avioliiton esteettömyystodistuksen sekä molempien henkilöllisyystodistukset.

Miten vaivatonta - ja sanoinkuvaamattoman tunnelmallista!

Lehdettömällä oksalla jäätyneitä vesipisaroita, joiden läpi paistaa aurinko.

Annat minulle kätesi, pehmeästi, kuin huhtikuisen illan valo.

Mihin otamme yhteyttä, jos olemme kiinnostuneita Wihkiyöstä?

Kun haluatte varata Wihkiyöhön vihkiajan, ottakaa yhteyttä suoraan Espoon seurakuntien palvelukeskukseen. Puhelinnumero on: 09 8050 2601 (avoinna ma-ti klo 9-15, ke-to klo 9-12, pe suljettu).

Jos haluatte kysyä lisää, soittakaa tai lähettäkää sähköpostia pastori Tuija Kuusiselle, p. 040 531 1041, tuija.kuusinen@evl.fi.

Huomio! Wihkiyön vaatima avioliiton esteiden tutkinta vie vähintään viikon. Ota parisi kanssa tämä huomioon, jos olette kiinnostuneita tulemaan vihille Wihkiyönä.

Sinisiä scilla-kukkia tuomiokirkon kiviseinän vieressä.

Joskus rakkautemme on kirpeää - kuin kevätilta.

Mikä Wihkiyö?

Kenelle Wihkiyö sopii?
Kaikille, jotka haluavat juhlalliset ja tunnelmalliset kirkkohäät vähällä vaivalla tai jotka haluavat uusia vihkivalansa. Myös jo solmitun siviiliavioliiton siunaus on mahdollinen.

Mitä osallistuminen maksaa?
Ei mitään.

Pitääkö Wihkiyössä jonottaa?
Vihkiaika varataan etukäteen, eli jonottaa ei tarvitse.

Onko Wihkiyössä tarkoitus vihkiä useita vihkipareja samalla kertaa vai vihitäänkö vain yksi hääpari kerrallaan?
Tarjolla on vain yksittäisiä vihkiaikoja.

Liittyykö Wihkiyöhön hääkakkukahvitus?
Kyllä liittyy. Espoon tuomiokirkon pihapiirissä olevalla Pitäjäntuvalla tarjotaan jokaiselle hääparille ja tämän 13 vieraalle kahvit hääkakkuineen. (Kuva ja kakku: Kirsi Salo)

Herkullinen koristeltu kermakakku valkoisella kakkupaperilla.

Kumppanini ei kuulu kirkkoon, joten voimmeko osallistua Wihkiyöhön?
Kirkollisen vihkimisen, myös Wihkiyössä, voi saada Suomen ev.lut. kirkon rippikoulun käynyt jäsen. Jos vain toinen on jäsen, on toisen kuuluttava johonkin kristilliseen uskontokuntaan Suomessa tai ulkomailla (esim. ortodoksinen tai katolinen kirkko) ja tästä on oltava todistus tai henkilön oma vakuutus.

Tervetuloa liittymään kirkkoon! Se onnistuu helposti osoitteessa liitykirkkoon.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Voiko Wihkiyöhön kutsua vieraita?
Voitte toki kutsua vieraita. Tuomiokirkkoon tulevien häävieraiden määrää ei ole rajoitettu, mutta Pitäjäntuvan hääkakkukahvitukseen voitte ottaa mukaan 13 häävierasta.

Onko Wihkiyössä lapsiparkki?
Ei ole. Lapset ovat kuitenkin lämpimästi tervetulleita mukaan.

Kuinka kauan vihkiminen tai siviiliavioliiton siunaaminen kestää?
Vihkitoimitus kestää noin 20 minuuttia, samoin jo solmitun siviiliavioliiton siunaus.

Saammeko toivoa omaa häämusiikkia?
Häämusiikista voi sopia kanttorin kanssa.

Pitääkö Wihkiyöhön ilmoittautua?
Kyllä, Wihkiyöhön pitää ilmoittautua etukäteen. Soita Espoon seurakuntien palvelukeskukseen numeroon 09 8050 2601 (avoinna ma-ti klo 9-15, ke-to klo 9-12, pe suljettu).

Kuinka kauan esteiden tutkinnassa menee?
Esteiden tutkintaa kannattaa pyytää hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja. Todistus on voimassa neljä kuukautta, jonka kuluessa vihkimisen tulee tapahtua. Jos määräaika on kulunut umpeen, vihkiminen voidaan toimittaa vasta sen jälkeen, kun avioliiton esteet on tutkittu uudelleen.

Huomio! Wihkiyön vaatima avioliiton esteiden tutkinta vie vähintään viikon.

Mitä tarvitsen mukaan?

•     tulevan puolisosi ja sormukset
  •     avioliiton esteettömyystodistuksen
  •     molempien henkilöllisyystodistukset
En ole käynyt rippikoulua. Voinko mennä Wihkiyössä naimisiin?

Ennen kirkollista vihkimistä sinun tulisi käydä rippikoulu. Rippikoulun voi suorittaa aikuisena itsenäisesti. Ota rohkeasti yhteyttä oman alueesi seurakuntaan tai tuttuun pappiin sopiaksesi rippikoulun käymisestä. Lue lisää: aikuisrippikoulu

Onko tapahtumassa järjestettynä valokuvaus tai saako ottaa mukaan oman valokuvaajan?
Wihkiyössä ei ole mukana erillistä kuvaajaa, mutta mukaan voi ottaa oman valokuvaajan.

Voinko osallistua, vaikka en ole paikkakuntalainen tai kuulun eri seurakuntaan?
Kyllä voit - tervetuloa mukaan rakkaudentäyteiseen yöhön!

Hallintokappalainen
Tuomiokirkkoseurakunta
Kirkkokatu 10
02770 Espoo

Vastuualue: yhteinen työ, viestinnän asiantuntijoiden esimies

Videolta näet, millaista Tampereen hääyössä oli vuonna 2015.