Vauhdilla aikuisuuteen

Selviytymisopas vanhemmille: Mitä tehdä, kun lapsesta kasvaa teini?

Kun lapsesta kasvaa teini, perheen täytyy sopia uudelleen yhteisistä pelisäännöistä. Espoolaisten teini-ikäisten vanhemmille tarjotaan tietoja ja neuvoja "Vauhdilla aikuisuuteen? Selviytymisopas nuorten vanhemmille" -oppaassa, jonka ovat julkaisseet yhteistyössä Espoon kaupunki ja Espoon seurakunnat.

Opasta jaetaan nuorten vanhemmille ja se on myös kaikkien nuorten  ja heidän perheittensä kanssa työskentelevien käytössä. Selviytymisoppaassa käydään läpi kaikille teini-ikäisille ja heidän vanhemmilleen tuttuja kysymyksiä kotiintuloajoista, netissä surffaamisesta, päihteistä ja seurustelusta. Pääviesti on, että vanhemmalla on vastuu nuorestaan. Vanhempi välittää lapsestaan rakastamalla ja asettamalla rajoja. Nuoren täytyy saada myös itsenäistyä, ja vanhempi on kanssakulkija tällä tiellä. Nuorelle vanhempi on tärkeä ihminen, vaikka teini-ikäisen kapinoidessa sitä saattaa olla vaikea uskoa.

Opas tarjoaa konkreettisia ohjeita esimerkiksi siihen, miten nuoren kanssa voi keskustella netin käytöstä tai päihteistä. Kaikkiin kysymyksiin ei anneta valmiita vastauksia, mutta opas tarjoaa apua vastausten etsimisessä. Opas myös muistuttaa, mistä asioista on hyvä kantaa huolta. Tavoitteena on, että nuorten vanhemmilla olisi yhteisiä periaatteita, joiden mukaan toimitaan.

Selviytymisopas on syntynyt Espoon Leppävaarassa moniammatillisen yhteistyön tuloksena. Lasten ja nuorten parissa työskentelevien yhteistyöryhmä aikoi syksyllä 2008 vain uudistaa olemassa olevan pelisääntövihkosen, mutta päättikin tehdä sen alusta asti uudelleen. Oppaan ulkoasu teetettiin ammattilaisella ja se otettiin koko Espoon kattavaan jakeluun. Kustannuksista ovat vastanneet Espoon kaupunki ja seurakunnat yhdessä. Tekstit ovat Espoon kaupungin lastensuojelun sosiaaliohjaaja Pirjo Tikkasen ja Leppävaaran seurakunnan johtavan nuorisotyönohjaajan Pasi Härkösen käsialaa.

Työryhmä on päättänyt, että oppaan sisältö ulkoasuineen on vapaasti käytettävissä.

Lisätietoja:
 Pasi Härkönen, 040 742 8119, pasi.harkonen(ät)evl.fi
 johtava nuorisotyönohjaaja, Leppävaaran seurakunta

Vauhdilla aikuisuuteen on selviytymisopas murrosikäisten vanhemmille.

Johtava nuorisotyönohjaaja
Leppävaaran seurakunta