Hautojen hoito

Hautausmaan hoitokausi alkaa yleissiivouksella, kun lumet ovat sulaneet. Tällöin kaikilta haudoilta poistetaan talven aikana haudoille tuodut havut, kanervat ja muut talvikoristeet. Hoitosopimushautojen osalta hoitokausi alkaa 1.6. Hoito päätetään hallojen myötä, kuitenkin viimeistään 30.9.

Hoitosopimushautojen kasvien valinnoista ja kukkamääristä vastaa hautausmaiden hoitohenkilökunta, mutta toki otamme vastaan omaisten toiveita ja toteutamme niitä mahdollisuuksien mukaan. Kasvien valintaan vaikuttavat kasvupaikka sekä muistomerkin koko. Hautojen hoidossa ja ylläpidossa noudatetaan Espoon seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston sääntöjä.

Hoitosopimus tulee voimaan edellytyksellä, että maksut on suoritettu ja muistomerkki sekä mahdolliset reunakivet ovat suorassa, eivätkä aiheuta vaaraa työntekijöille. Hoitosopimushaudoilla kukkaryhmien reunustaminen ei ole sallittu. Lisäksi hiekan, sepelin, murskeen, koristekivien ja -katteiden käyttö nurmihaudan päällysteenä ei ole sallittua.

Haudasta, jolla ei edellisenä kesänä ole ollut seurakuntayhtymän hoitoa veloitetaan kertaluontoisesti ns. peruskunnostusmaksu. Peruskunnostuksessa haudan pinta uusitaan ja kukkaryhmän kasvualusta vaihdetaan. Seurakunta ei suorita muistomerkkien tai reunakivien oikaisutöitä.

Hoitosopimushautojen hintoihin ja laskutukseen liittyvät tiedustelut Espoon seurakuntayhtymän hautatoimistosta, puh. 09 8050 2200.

Hoitosopimushautojen hoitoon liittyvät tiedustelut hautausmaan toimistosta, arkisin klo 13-14 välisenä aikana. Kirkon hautausmaa puh. 09 8050 2356, Kappelin hautausmaa puh. 09 8050 2355, Kellonummen hautausmaa puh. 09 8050 2560.

Vuoden 2024 kesähoitohinnastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautaamiseen ja hautoihin liittyvät asiat
Espoon seurakuntayhtymä
Hautatoimisto Hautauspalvelut