Vierailuja

Vieraita Popovkan narkomaanikodista Pietarin läheltä

Espoonlahden seurakunnan kansainvälinen vastuu on pitkään tukenut yhteiskristillisen Pisara ry:n kautta narkomaanityötä Venäjällä. Vierailuja on tehty useita vuosittain ja niistä on kerrottu Lähetysrengas-lehtisen sivuilla seurakunnassa. Seurakunnan luottamushenkilö Tuula Tapanainen on ollut ryhmän jäsenenä matkoilla mukana.

To 6.9.2012 Tuula oli kutsunut Pietarin ympäristön narkomaanikotien edustajia ja johtajia vieraakseen Suomeen. Ryhmä oli vieraillut useissa Etelä-Suomen vapaiden seurakuntien ja helluntaiseurakuntien tilaisuuksissa edeltävien päivien aikana. Torstaina he tervehtivät meitä venäjänkielisellä laululla ja narkomaanityön perustaja Leonid johdatti meidät rukoukseen ja kertoi työstä Venäjällä. Työ on kokonaan vapaiden suuntien ja Suomesta tulevan avun varassa.

Narkomaanikoteja on syntynyt jo useita ja niissä on yhteensä noin 70 asukasta. Paikalliset vapaaseurakunnat ovat ostaneet heille huonokuntoisia asuntoja, joita asukkaat ovat korjanneet ja kunnostaneet. Monet asukkaista ovat työssä kodin ulkopuolella ja avustavat palkallaan kotia. Kodeissa järjestetään hartaushetkiä ja raamatun tutkimista. Kitaransoittaja kertoi opettavansa muille hengellisiä lauluja ja säestystä. Joukko oli enimmäkseen nuoria miehiä, joille oli annettu paljon vastuuta työssä. Johtajat kokoontuvat kuukausittain yhteen pohtimaan työnsä jatkoa ja rukoilemaan sille Jumalan siunausta.

Kirkkoherra Jouni Turtiainen rukoili narkomaanityön puolesta Venäjällä ja ehdotti että he tapaisivat myös Espoon piispan Tapio Luoman, joka on kiinnostunut työstä.

Palaverin jälkeen ryhmä osallistui seurakunnan diakoniaruokailuun ja tervehti mukaan tulleita laululla. Kiitämme heitä vierailusta.

/ Jukka Knuutti