Kansainvälisen vastuun ryhmä Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa

Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa on käynnistynyt kansainvälisen vastuun ryhmä ja ystäväksi maahanmuuttajalle toiminta.

Ritva Saarinen on yksi kansainvälisen vastuun ryhmän jäsenistä. Alkusysäyksen toiminta sai keväällä 2016.

- Kokoonnuimme kuulemaan ja jakamaan maailmanlaajan Kristuksen kirkon yhteistä vastuuta lähimmäisistämme Suomessa ja muualla maailmassa. Saimme alkusysäyksen Kirkon UlkomaanavunLinkki avautuu uudessa välilehdessä (KUA) ja Namibian ystävyysseurakunnan vierailun kautta yhteiseen maailmanlaajan kirkon työhön ja jopa henkilökohtaisia yhteyksiä, Ritva kertoo.

Näistä hetkistä Ritvalle jäi erityisesti mieleen eräs Raamatun kohta, joka kehottaa kohtelemaan kaikkia ihmisiä samanarvoisesti.

"Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3 Moos 19:33-34.

Ystäväksi maahanmuuttajalle

Keväällä 2016 Ritva osallistui Ystäväksi maahanmuuttajalle –kurssille. Kurssilaiset saivat mahdollisuuden osallistua eri kieliryhmien retkille. Ritva oli mukana afrikkalaisten retkellä leiri- ja kurssikeskus Hvittorpissa.
- Koimme retkellä ystävyyttä ja tutustuimme kongolaiseen perhekäsitykseen. Kongolaiset pitävät huolta isommasta joukosta ihmisiä kuin Suomessa on totuttu. Jaoimme erilaisia kokemuksia yhteisessä messussa laulaen ja rukoillen. Lisäksi luonto, sauna, opetus ja musiikkiesitykset virkistivät. Niin ikään mukana olleet suloiset lapset toivat iloa päivään.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa voit kansainvälisen vastuun ryhmässä muun muassa

• tutustua Kirkon Ulkomaanavun työhön.

• ohjata suomen kielen keskusteluryhmää.

• toimia vapaaehtoisena ohjaajana maahanmuuttajien retkillä ja leireillä.

• ideoida uutta toimintaa.

Kiinnostuitko kansainvälisestä työstä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan alueella?
Ota yhteyttä:

Pauliina Alanko, p. 040 5311 037, pauliina.alanko@evl.fi.

Lue myösMOYO - yhdessä seurakunnassa -blogi