Ohjeet ja tehtävät ETÄ ROKkiin & poissaolijoille syksyllä 2024 – luethan ohjeet ennen aloittamista!
Alla löydät RO-koulutuksen korvaavat tehtävät.
Tee tehtävät niiltä kerroilta, kun olet ollut ROKista poissa. Tämän tiedon saat tarvittaessa työntekijältä isoskoulutuksen yhteydessä. Mikäli suoritat RO-koulutusta etänä, tee kaikki tehtävät. Jos olet ollut pois yhdeltä tai useammalta ROK-leiriltä, tee myös niiden leirien tehtävät, joilta olet ollut pois. Voit korvata leirin myös osallistumalla nuortenleirille keväällä tai joululeirille eli leiri korvaa leirin.
Voit korvata minkä tahansa kerran tehtävät myös osallistumalla jumalanpalvelukseen Olarin kirkossa tai jossain muussa seurakunnassa (yksi jumalanpalvelus korvaa yhden kerran). Myös vapaaehtoisena toimiminen esim. Olarin seurakunnan lastenleirillä tai tapahtumassa tai osallistuminen nuorten vaikuttajaryhmään käy valitsemasi kerran korvaukseksi (yksi käynti korvaa yhden kerran). Pyydä kuittaus papilta tai muulta paikalla olevalta työntekijältä (esim. yhteisselfie tms.)
Huom! Jos teet ROKin kokonaan etänä (eli et pääse yhteenkään tapaamiseen etkä yhdellekään leirille), niin käy tehtävien lisäksi myös omalla paikkakunnallasi yhdessä jumalanpalveluksessa tai seurakunnan tilaisuudessa. Se voi olla sunnuntaiaamun messu tai joku muu, esim. nuorten jumalanpalvelus tms.
Tehtävissä kannattaa hyödyntää Rokkikirjaa, josta löytyy apuja moniin kysymyksiin. Rokkikirjan löydät PDF:nä sähköisesti täältä: https://drive.google.com/file/d/19bvhnInd05_DKzv8LpCv7akobb2BSwjX/view?usp=drivesdk
Voit tehdä tehtävät vaikkapa word-dokumenttiin tai kirjoittaa tehtävät suoraan sähköpostiin. Palauta syksyn tehtävät Sampsalle sähköpostilla viimeistään 12.1.2025:
sampsa.nelimarkka (at) evl.fi
Zemppiä tehtäviin!
SYKSY 2024
LEIRIT
Rok-leiri 1 (6.-8.9.2023)
Koska leiri on viikonlopun mittainen, on tämän korvaava tehtävä hiukan työläämpi.
1. Tee itsellesi isosen CV, jossa esittelet itsesi ja osaamisesi. Mikä tekee sinusta hyvän isosen? Millaista isostehtävissä hyödyttävää kokemusta sinulla on? Mitkä ovat vahvuuksiasi? Voit halutessasi käyttää tässä mallina jotakin netistä löytyvää CV:n pohjaa. Voit myös tehdä kirjallisen CV:n sijasta videomuotoisen CV:n, jos niin haluat.
2. Kirjoita lyhyt essee (n. 1 sivu) omasta polustasi isoseksi. Mikä sai sinut lähtemään isoseksi? Mitkä ovat tavoitteesi ja tulevaisuutesi isosena? Voit myös pohtia esseessä sitä, millainen on ja on ollut oma suhteesi seurakuntaan, Jumalaan ja hengellisyyteen. Millaisen taustan sait kotoa suhteessa elämänkatsomukseen, kirkkoon ja uskon asioihin?
SYKSYN ROK-KERRAT
30.8. Isosuus / minä isosena
1. Kirjoita vapaamuotoinen esittely itsestäsi.
2. Pohdi ja kirjoita mitä taitoja isonen tarvitsee?
3. Mitä odotuksia ja toiveita sinulla on ROK-koulutuksesta ja isostoiminnasta?
4. Millainen isonen haluaisit itse olla? Miksi?
13.9. Vuorovaikutus
1. Missä eri tilanteissa isonen tarvitsee riparilla vuorovaikutustaitoja (vähintään 5 asiaa)?
2. Mitä kuuluu hyviin vuorovaikutustaitoihin?
3. Mikä tekee ihmisestä hyvän kuuntelijan?
4. Mitä kaikkea olisi hyvä huomioida, jos joku leiriläinen haluaa leirillä keskustella sinun kanssasi luottamuksellisesti jostain asiasta, mikä häntä painaa?
27.9. Iltaohjelma
- Mitä pitää huomioida iltaohjelmaa suunniteltaessa (vähintään 3 asiaa)
- Mitä pitää huomioida iltaohjelmaa harjoiteltaessa (vähintään 3 asiaa)
- Mitä pitää huomioida välittömästi ennen iltaohjelman alkua ja heti sen jälkeen?
- Luonnostele riparille iltaohjelma, johon olet valinnut leikit, laulut ja sketsit sekä asettanut ne järjestykseen. Perustele lyhyesti, miksi juuri luonnostelemasi iltaohjelman “kaava” on hyvä ja toimiva.
11.10. Leikki (teoria)
- Miksi ripareilla leikitään? Mitä hyötyä on leikkimisestä?
- Mitä pitäisi huomioida leikkiä vetäessä?
- Entä mitä pitäisi huomioida sopivaa leikkiä valitessa?
- Listaa 3 leikkiä, jotka sopisivat mielestäsi hyvin
- Leirin 1-2 ensimmäiselle päivälle
- Leirin keskivaiheille
- Leirin 2-3 viimeiseen päivään?
- Sopivatko kaikki leikit kaikille leireille? Miksi / miksi ei? Mistä tietää, sopiiko jokin leikki juuri sille leirille, jossa olet isosena?
- Onko olemassa leikkejä, jotka eivät mielestäsi sovi riparille ollenkaan? Perustele.
25.10. Leikki (käytäntö)
Treenaa vähintään yhden leikin vetoa edellä pohdittuja oppeja peilaten ja kuvaa video ja lähetä se Whatsappissa Sampsalle tai Millalle (videoa ei jaeta eteenpäin ja se poistetaan heti, kun se on kuitattu tarkistetuksi).
8.11. Sketsit (käytäntö)
- Miksi riparilla on sketsejä?
- Mikä tekee mielestäsi sketsistä hauskan?
- Entä mitkä asiat saattavat naurattaa isosia, mutta eivät tee sketsistä hauskaa riparilaisille?
- Mikä on sketsissä mielestäsi tärkeintä: vitsi, roolivaatteet, näyttelijöiden heittäytyminen vai joku muu? Perustele valintasi.
- Miksi on tärkeää puhua riittävän hitaasti ja selkeästi sketsiä näytellessään?
- Mikä merkitys on mielestäsi sillä, että sketsi harjoitellaan huolella läpi ennen sen esittämistä? Mikä olisi riparilla sopiva hetki ja riittävä aika sketsin harjoittelemiselle?
22.11. Sketsit (käytäntö)
- Valitse mielestäsi ensimmäiseen riparipäivään sopiva sketsi. Perustele valintasi.
- Montako roolihahmoa sketsiin tarvitaan?
- Suunnittele millaisia roolivaatteita sketsissä käyttäisit eri hahmoille. Entä rekvisiittaa tai vaikkapa taustamusiikkia?
- Mikä on mielestäsi sketsin päävitsi?
- Onko sketsissä "sivuvitsejä", jotka naurattavat itse päävitsin lisäksi? Mihin niiden hauskuus perustuu?
- Millä muulla sketsistä voisi mielestäsi tehdä hauskan? Mikä siinä naurattaa?
- Mitä on tärkeää erityisesti huomioida tätä sketsiä esitettäessä?
6.12. ITSENÄISYYSPÄIVÄ - EI ISOSKOULUTUSTA
20.12. Joulujuhla
- Harmi, kun et päässyt huippukivaan joulujuhlaan! Kerro kuitenkin tässä tärkeimmät asiat, jotka olet tähän asti oppinut ROK-koulutuksessa.
- Mitä kaikkea toivoisit vielä kevään isoskoulutukselta?
- Mikä ROKissa oli mielestäsi hyvää? Entä mikä ei toiminut tai mitä olisit toivonut tehtävän toisin?
- Hyvää Jeesuksen syntymäjuhlaa, syö herkku!
KEVÄT 2024 (Älä tee vielä!)
19.1.
- Mikä tekee mielestäsi sketsistä hauskan?
- Mikä on sketsissä mielestäsi tärkeintä: vitsi, roolivaatteet, näyttelijöiden heittäytyminen vai joku muu? Perustele valintasi.
- Miksi on tärkeää puhua riittävän hitaasti ja selkeästi sketsiä näytellessään?
- Mikä merkitys on mielestäsi sillä, että sketsi harjoitellaan huolella läpi ennen sen esittämistä? Mikä olisi riparilla sopiva hetki ja riittävä aika sketsin harjoittelemiselle?
16.2.
Korvaava tehtävä löytyy painamalla tästä linkistä (google docs).
1.3.
Selvitä mitä on lähetystyö ja miksi sitä tehdään. Kuka on Olarin seurakunnan nimikkolähetti?
15.3.
- Katso ja lue “diat” läpi. Raamis (dropbox.com)
- Mitä ajatuksia sinulla on isosryhmän/raamiksen vetämisestä?
- Mitkä kaikki asiat on tärkeä huomioida, kun vetää raamisryhmää?
- Olet ensimmäistä kertaa isosena ja oma ryhmäsi sattuu olemaan todella hiljainen, kukaan ei puhu mitään. Mitä teet? Millaisia juttuja kannattaa kokeilla? Mikä on tärkeää tällaisessa tilanteessa?
12.4.
-
Mitkä ovat mielestäsi viisi isosen tärkeintä roolia / tehtävää rippileirillä?
-
Mikä niistä tuntuu sinulle helpoimmalta? Entä haastavimmalta? Miksi?
-
Miten voisit saada tukea sinulle haastavimpiin rooleihin / tehtäviin?
26.4.
Mieti yksi kristinuskoon, Jumalaan tai yleisesti uskon asioihin liittyvä kysymys, johon haluaisit vastauksen ja lähetä se Sampsalle sähköpostitse tai Whatsappissa.
10.5.
1. Mitä erilaisia työkaluja isosella on käytössään? Mitkä ovat niistä mielestäsi tärkeimmät ja miksi?
-
2. Käy osoitteessa Pompelipedia (isosten.net) ja valitse sieltä yksi leikki ja yksi sketsi, joita et tiennyt ennestään, mutta jotka olisivat mielestäsi käyttökelpoisia riparilla. Esittele ne lyhyesti.
- 3. Mene osoitteeseen: https://drive.google.com/drive/folders/1JiQbE_6_oRqxrQYjzJIW0UzFzap1Dj2s
- 4. Valitse kansiosta “Harde” yksi hartausbiisi, yksi raamatunkohta ja yksi hartausrunko. Valmistele valitsemasi hartausrungon pohjalle oma hartausrunkosi, jossa näkyy valitsemasi biisi, raamatunkohta, hartauden aihe jne.
-
5. Pidä ylläoleva Drive-linkki + Pompelipedia-linkki tallessa, kun menet isoseksi!
KAKKOSET:
ROK-leiri 3:n / joululeirin 13.-15.12. voi korvata toisella leirillä. Toinen vaihtoehto on messukäynti sekä lisäksi seuraava tehtävä:
- Etsi kotoasi yksi esine. Kehitä hartaus esineen ympärille ja kirjoita se tekstiksi. (Valitse hartauteen laulut, raamatunkohta, rukous ja puhe.)
- Kuvaa hartaus videolle ja lähetä Sampsalle tai Millalle (hartausvideo jää ainoastaan työntekijän nähtäväksi, minkä jälkeen se poistetaan. Sitä ei jaeta minnekään eikä se jää kenenkään tietokoneelle pyörimään). Mikäli et kuitenkaan missään nimessä halua kuvata videota, voit kirjoittaa hartauden myös tekstiksi, jossa näkyy hartauden runko, laulut, rukous, puhe ja Raamatun kohdat.
30.8. Opit ja terkut kesän leireiltä
- Mitä olet oppinut isoskoulutuksesta ja leireiltä tähän mennessä?
- Mitkä ovat vahvuutesi isosena?
- Mitä haluaisit vielä oppia tai missä haluaisit olla parempi? Miten näitä asioita voisi mielestäsi parhaiten oppia?
- Kokemukset kesän leireiltä isosena: mikä tuli yllätyksenä? Mitä ongelmakohtia tuli? Mitkä tapaukset jäivät pohdituttamaan? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
- Missä onnistuit kesän leireillä isosena? Mitä oivalsit?
- Minkä neuvon antaisit nyt isoskoulutusta aloittavalle rok1-itsellesi?
13.9. Isosen asenne
- Mitä hyvä isosen asenne mielestäsi pitää sisällään?
- Mitkä osa-alueet hyvästä isosen asenteesta sinulla on mielestäsi parhaiten hallussa?
- Mitkä isosen asenteen osa-alueet ovat mielestäsi sinulle vielä haasteellisia? Mistä luulet että se johtuu?
- Miksi on tärkeää, että isosen asenne on kunnossa?
- Jos saisit toivoa, millainen asenne riparien työntekijöillä mielestäsi pitäisi olla?
27.9. Sketsien syventävä oppimäärä
- Mikä tekee sketsistä mielestäsi hauskan?
- Mikä sketsissä saattaa naurattaa sketsin pitäjiä, mutta ei yleisöä?
- Miksi kaksimieliset sketsit eivät välttämättä ole parhaita mahdollisia sketsejä riparille?
- Mikä on sketsien pitämisen perimmäinen tarkoitus? Miksi riparilla oikeastaan on sketsejä?
- Mieti kaksi sketsiä, joita ripareilla ei sinun kokemuksesi mukaan ole esitetty usein tai koskaan aiemmin. Voisivatko nämä sketsit olla mielestäsi käyttökelpoisia tulevan vuoden ripareilla? Miksi?
11.10. Leikkien syventävä oppimäärä
- Miksi ripareilla leikitään? Mitä hyötä leikeistä on?
- Mitkä asiat voivat johtaa siihen, että leikkimisen hyödyt eivät toteudu vaan leikistä on pikemminkin haittaa?
- Miten leirillä voidaan varmistaa, että leikkiminen on kaikille turvallista? Mitä leikin vetäjän pitää huomioida?
- Mitkä leikit eivät mielestäsi sovellu riparille?
- Etsi tai kehitä itse 1-2 uutta leikkiä, joita harvemmin ripareilla leikitään. Perustele, miksi juuri nämä olisivat hyviä leikkejä riparille.
25.10. Raamisten syventävä oppimäärä
- Mitä erilaisia rooleja rippikoululainen saattaa ottaa raamisryhmässä?
- Entä isonen?
- Ovatko kaikki roolit hyviä tai rakentavia? Onko joku rooli mielestäsi huonompi kuin jokin toinen? Perustele.
- Mikä rooli on sinulle helpoin ottaa ja miksi?
- Minkä roolin haluaisit sinulle olevan helpompi tai luontaisempi? Voisiko kyseisen roolin ottamista harjoitella jotenkin?
- Mitä vaihtoehtoisia tapoja keksit pitää raamista perinteisen isonen kysyy ja pikkuset vastaavat -mallin lisäksi? Miten muuten raamiksen aihetta voisi käsitellä kuin perinteisesti juttelemalla?
- Mistä voi johtua, jos pikkuset eivät millään puhu raamiksen aikana?
- Mitä isonen voisi tällaisessa tilanteessa tehdä?
8.11. Hartauden syventävä oppimäärä
- Mikä on mielestäsi sopiva määrä henkilökohtaisuutta hartaudessa? Perustele.
- Mitä hyviä puolia on mielestäsi siinä, että hartauden pitäjä puhuu hartaudessa omasta henkilökohtaisesta elämästään?
- Mitä haasteita tai riskejä voi liittyä siihen, että hartauden pitäjä puhuu hartaudessa omasta henkilökohtaisesta elämästään?
- Mikä sinulle on helpointa hartaudessa? Entä vaikeinta? Miksi?
- Mitä haluaisit vielä oppia hartauden pitämisestä? Mikä olisi paras tapa oppia näitä asioita?
22.11. Kuinka toimia pikkusten kanssa? Rajat, ryhmäyttäminen ja vaikeat tilanteet
Mikä olisi mielestäsi oikea tapa toimia seuraavissa tilanteissa riparilla:
- Mielestäsi nukkumaanmenoajat leirillä ovat liian varhaisia ja haluaisit valvoa pitempään?
- Riparin työntekijät kieltävät uimisen leirin aikana, mutta sinä ja useimmat pikkusista haluaisitte uimaan?
- Kuulet, että yhdestä pikkusista kuvataan salaa videoita ja niitä levitetään riparin Snapchat-ryhmässä ja että osa isosista on tässä myös mukana?
- Isoset ja isännät perustavat leirin aikana yhdessä Snapchat-ryhmän, jossa on osa isosista ja isännistä sekä muutama pikkunen?
- Koet, että yksi työntekijöistä syrjii sinua ja puhuu sinulle epäasiallisesti?
- Neljäntenä leiripäivänä huomaat olevasi todella väsynyt, et jaksaisi nousta sängystä, sinua itkettää koko ajan etkä jaksaisi mennä mukaan iltaohjelman valmisteluun ja muihin isosen tehtäviin?
20.12. Joulujuhla
- Miksi joulua vietetään?
- Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
- Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.