KAKKOSET:

ROK-leiri 3:n / joululeirin 13.-15.12. voi korvata toisella leirillä. Toinen vaihtoehto on messukäynti sekä lisäksi seuraava tehtävä:

  1. Etsi kotoasi yksi esine. Kehitä hartaus esineen ympärille ja kirjoita se tekstiksi. (Valitse hartauteen laulut, raamatunkohta, rukous ja puhe.) 
  2. Kuvaa hartaus videolle ja lähetä Sampsalle tai Millalle (hartausvideo jää ainoastaan työntekijän nähtäväksi, minkä jälkeen se poistetaan. Sitä ei jaeta minnekään eikä se jää kenenkään tietokoneelle pyörimään). Mikäli et kuitenkaan missään nimessä halua kuvata videota, voit kirjoittaa hartauden myös tekstiksi, jossa näkyy hartauden runko, laulut, rukous, puhe ja Raamatun kohdat.

30.8. Opit ja terkut kesän leireiltä

  1. Mitä olet oppinut isoskoulutuksesta ja leireiltä tähän mennessä?
  2. Mitkä ovat vahvuutesi isosena?
  3. Mitä haluaisit vielä oppia tai missä haluaisit olla parempi? Miten näitä asioita voisi mielestäsi parhaiten oppia?
  4. Kokemukset kesän leireiltä isosena: mikä tuli yllätyksenä? Mitä ongelmakohtia tuli? Mitkä tapaukset jäivät pohdituttamaan? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
  5. Missä onnistuit kesän leireillä isosena? Mitä oivalsit?
  6. Minkä neuvon antaisit nyt isoskoulutusta aloittavalle rok1-itsellesi?

13.9. Isosen asenne

  1. Mitä hyvä isosen asenne mielestäsi pitää sisällään?
  2. Mitkä osa-alueet hyvästä isosen asenteesta sinulla on mielestäsi parhaiten hallussa?
  3. Mitkä isosen asenteen osa-alueet ovat mielestäsi sinulle vielä haasteellisia? Mistä luulet että se johtuu?
  4. Miksi on tärkeää, että isosen asenne on kunnossa?
  5. Jos saisit toivoa, millainen asenne riparien työntekijöillä mielestäsi pitäisi olla?

27.9. Sketsien syventävä oppimäärä

  1. Mikä tekee sketsistä mielestäsi hauskan?
  2. Mikä sketsissä saattaa naurattaa sketsin pitäjiä, mutta ei yleisöä?
  3. Miksi kaksimieliset sketsit eivät välttämättä ole parhaita mahdollisia sketsejä riparille?
  4. Mikä on sketsien pitämisen perimmäinen tarkoitus? Miksi riparilla oikeastaan on sketsejä?
  5. Mieti kaksi sketsiä, joita ripareilla ei sinun kokemuksesi mukaan ole esitetty usein tai koskaan aiemmin. Voisivatko nämä sketsit olla mielestäsi käyttökelpoisia tulevan vuoden ripareilla? Miksi?

11.10. Leikkien syventävä oppimäärä

  1. Miksi ripareilla leikitään? Mitä hyötä leikeistä on?
  2. Mitkä asiat voivat johtaa siihen, että leikkimisen hyödyt eivät toteudu vaan leikistä on pikemminkin haittaa?
  3. Miten leirillä voidaan varmistaa, että leikkiminen on kaikille turvallista? Mitä leikin vetäjän pitää huomioida?
  4. Mitkä leikit eivät mielestäsi sovellu riparille?
  5. Etsi tai kehitä itse 1-2 uutta leikkiä, joita harvemmin ripareilla leikitään. Perustele, miksi juuri nämä olisivat hyviä leikkejä riparille.

25.10. Raamisten syventävä oppimäärä

  1. Mitä erilaisia rooleja rippikoululainen saattaa ottaa raamisryhmässä?
  2. Entä isonen?
  3. Ovatko kaikki roolit hyviä tai rakentavia? Onko joku rooli mielestäsi huonompi kuin jokin toinen? Perustele.
  4. Mikä rooli on sinulle helpoin ottaa ja miksi?
  5. Minkä roolin haluaisit sinulle olevan helpompi tai luontaisempi? Voisiko kyseisen roolin ottamista harjoitella jotenkin?
  6. Mitä vaihtoehtoisia tapoja keksit pitää raamista perinteisen isonen kysyy ja pikkuset vastaavat -mallin lisäksi? Miten muuten raamiksen aihetta voisi käsitellä kuin perinteisesti juttelemalla?
  7. Mistä voi johtua, jos pikkuset eivät millään puhu raamiksen aikana? 
  8. Mitä isonen voisi tällaisessa tilanteessa tehdä?

8.11. Hartauden syventävä oppimäärä

  1. Mikä on mielestäsi sopiva määrä henkilökohtaisuutta hartaudessa? Perustele.
  2. Mitä hyviä puolia on mielestäsi siinä, että hartauden pitäjä puhuu hartaudessa omasta henkilökohtaisesta elämästään?
  3. Mitä haasteita tai riskejä voi liittyä siihen, että hartauden pitäjä puhuu hartaudessa omasta henkilökohtaisesta elämästään?
  4. Mikä sinulle on helpointa hartaudessa? Entä vaikeinta? Miksi?
  5. Mitä haluaisit vielä oppia hartauden pitämisestä? Mikä olisi paras tapa oppia näitä asioita?

22.11. Kuinka toimia pikkusten kanssa? Rajat, ryhmäyttäminen ja vaikeat tilanteet

Mikä olisi mielestäsi oikea tapa toimia seuraavissa tilanteissa riparilla:

  1. Mielestäsi nukkumaanmenoajat leirillä ovat liian varhaisia ja haluaisit valvoa pitempään?
  2. Riparin työntekijät kieltävät uimisen leirin aikana, mutta sinä ja useimmat pikkusista haluaisitte uimaan?
  3. Kuulet, että yhdestä pikkusista kuvataan salaa videoita ja niitä levitetään riparin Snapchat-ryhmässä ja että osa isosista on tässä myös mukana?
  4. Isoset ja isännät perustavat leirin aikana yhdessä Snapchat-ryhmän, jossa on osa isosista ja isännistä sekä muutama pikkunen?
  5. Koet, että yksi työntekijöistä syrjii sinua ja puhuu sinulle epäasiallisesti?
  6. Neljäntenä leiripäivänä huomaat olevasi todella väsynyt, et jaksaisi nousta sängystä, sinua itkettää koko ajan etkä jaksaisi mennä mukaan iltaohjelman valmisteluun ja muihin isosen tehtäviin?

20.12. Joulujuhla

  1. Miksi joulua vietetään?
  2. Tärkeimmät asiat, jotka olet oppinut ROK-koulutuksessa?
  3. Anna palautetta ROK-koulutuksen kokonaisuudesta.
// ]]>