Seurakuntavaalien tulokset 2018

Valitut luottamushenkilöt

Miten tulos lasketaan

Suhteellisessa vaalitavassa ehdokaslistan saama äänimäärä vaikuttaa ehdokkaan sijoittumiseen tuloksissa. Kukin saman ehdokaslistan ehdokas saa henkilökohtaisten äänimääriensä perusteella vertausluvun (ensimmäinen listan koko äänimäärän, toinen puolet siitä, kolmas kolmanneksen, neljäs neljänneksen ja niin edelleen). Eri ehdokaslistoilla olevat ehdokkaat tulevat valituiksi verauslukujensa osoittamassa järjestyksessä.

Espoon äänestysprosentti oli 11,3

Espoon seurakuntavaaleissa äänesti 11,3 prosenttia äänioikeutetuista. Uurnilla kävi yhteensä 14 825 ihmistä. Äänestysvilkkaus oli jonkin verran matalampi kuin vuoden 2014 vaaleissa, jolloin äänestysprosentti oli 12,5. Vaalien äänestysprosentit seurakunnittain (suluissa edellisten vaalien prosentti)

• Tapiolan seurakunta 14,8 % (15,6)
  • Espoonlahden seurakunta 11,7 % (13,1)
  • Olarin seurakunta 10,5 % (12,6)
  • Esbo svenska församling 10,6 % (12,0)
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta 10,9 % (11,8)
  • Leppävaaran seurakunta 9,8 % (10,4)

Espoossa seurakuntavaaleissa valitaan 61 jäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon ja jäsenet kunkin kuuden seurakunnan seurakuntaneuvostoihin.

// ]]>