Kasi seurakunnan työntekijänaista.

Rippikoulut

Mä sain monta uutta kaveria!

Rippikoulu pähkinänkuoressa

Ripari on ikimuistoinen kokemus yhdessä riparikavereitten kanssa! Riparilla oppii kristinuskosta ja saa tilaisuuden kokea ja pohtia, miten kristillisyys näkyy käytännössä ja miten seurakunta toimii.

Riparin voi käydä kaupungissa tai leireillen. Kokonaisuudessaan rippikoulu kaikkine ryhmän tapaamisineen kestää noin puoli vuotta.

Konfirmaatio on osa rippikoulua. Siihen voivat osallistua konfirmoitavan perhe, sukulaiset ja ystävät. Konfirmaatio on koko riparin yhteinen juhla!

Miksi rippikouluun?

Rippikoulu on ainutlaatuinen tilaisuus pohtia elämän suuria kysymyksiä: mikä minulle on tärkeää, mihin uskon, miten toimia koko maailman tulevaisuuden hyväksi? Rippikoulu on yhdessä elämistä, ajatusten ja kokemusten jakamista. Rippikoulun käy iso osa nuorista ja se on tärkeä osa nuorisokulttuuria.

Mitä siellä tehdään?

Riparilla ollaan yhdessä: lauletaan, leikitään, keskustellaan, tehdään ja toteutetaan yhdessä rukoushetkiä, toimitaan isosten vetämissä ryhmissä ja kokoonnutaan erilaisiin työskentelyihin. Leiripäiviin kuuluu myös vapaa-aikaa.

Missä rippikoulut järjestetään?

Rippikoululeirit pidetään leirikeskuksissa. Espoon rippikouluilla on leirejä monissa leirikeskuksissa ympäri Suomea. Leirikeskusten linkit löydät tältä sivulta.
Rippikouluja pidetään myös päiväleireinä kaupungissa, seurakuntien omissa tiloissa kirkoissa ja kappeleissa.

Uusia  kavereita, näkökulmia ja kokemuksia.

Kenelle rippikoulu on tarkoitettu?

Jokainen nuori ja aikuinen on tervetullut rippikouluun. Yleensä rippikoulu käydään noin 15-vuotiaana. Rippikouluja on monenlaisia, ja kaikille pyritään löytämään paras tapa käydä ripari.

Voit tulla rippikouluun, vaikket kuulu kirkkoon. Konfirmoitavan tulee olla kastettu kirkon jäsen. Kastetuksi voi tulla ja kirkkoon liittyä myös osana rippikoulua.

Rippikoulu on tarkoitettu ihan kaikille. Rippikoulun voi siis käydä vaikka kuuluisi toiseen uskontoon tai ei kuuluisi mihinkään katsomukseen. Rippikoulu on mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja siihen, mistä kristinuskossa on kyse. Rippikoulussa saa olla oma itsensä.

Jos rippikoulu mietityttää sateenkaariasioiden näkökulmasta, voit halutessasi olla yhteydessä seurakuntien rippikouluvastaaviin tai sateenkaariyhteyshenkilöihin. Yhteystiedot löydät täältä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Eritystä tukea rippikouluun

Minulle sopiva ripari?

Haluamme, että jokaisella nuorella on mahdollisuus tulla rippikouluun. Sairauden akuutti vaihe tai juuri päällä oleva kriisi ei ehkä ole paras mahdollinen lähtökohta leirimuotoiselle rippikoululle. Joskus päivärippikoulu tai pienryhmäripari on perusleiririparia parempi vaihtoehto.

Millaista leirillä on eli mitä minun pitää ottaa huomioon riparille ilmoittautuessani?

· Leirillä ei ole yhden hengen huoneita, vaan nukutaan useamman hengen huoneissa (2–6 henkeä/huone – tämä vaihtelee leiripaikkojen mukaan).

· Leirillä tehdään ryhmätöitä erilaisissa ryhmissä.

· Leirillä voi tarvita älypuhelinta joissain työskentelyissä. Välillä ollaan ilman puhelinta. Puhelimen käyttö ei saa häiritä yhteistä ohjelmaa eikä yöunta.

· Jos sinulla on haasteita perustaidoissa (oppimisen haaste, kellon tunteminen, omatoimisuus tai jotain muuta), keskustele asiasta rippikouluvastaavan kanssa.

· Sairaus voi olla este leirillä olemiseen. On tärkeää, että leirin ohjaajat tietävät, jos sinulla on jokin sairaus, joka vaatii hoitoa leirin aikana. Leirin ohjaajat eivät saa antaa lääkkeitä, vaan sinun pitää pystyä itse vastaamaan sairautesi hoidosta. Kannattaa myös kysyä sinua hoitavalta lääkäriltä, onko sairautesi este leirille osallistumiselle.

Mieti yhdessä huoltajiesi kanssa, millainen ripari sopisi sinulle parhaiten. Jos jokin yllä olevista asioista mietityttää, ota yhteyttä oman seurakuntasi rippikouluvastaavaan.

Tutustu myös erityisryhmien rippikouluun.

Riparin käyminen laukaisi elämässäni perhosvaikutuksen, jota en vaihtaisi mihinkään.

// ]]>