SyysMatin Markkinoiden myyjien osallistumisehdot

SyysMatin Markkinat 16.-17.9.2023

Espoon tuomiokirkonmäellä vietettiin markkinoita jo keskiajalla. Markkinoiden nimi viittaa
Espoon tuomiokirkon vanhaan suojeluspyhimykseen, evankelista Matteukseen. Paikallinen
markkinaperinne tuotiin nykyaikaan vuonna 2008, järjestäjänä Espoon tuomiokirkkoseurakunta. Markkinoille tullaan tutustumaan vanhaan kulttuurimaisemaan, aistimaan välähdyksiä vanhan ajan elämästä ja viettämään aikaa. Leimallista on leppoisa ilmapiiri ja SyysMatti -talkoolaiset, jotka erottaa yleisöstä mm. vanhanajan vaatteistaan.

Yleisöllä on vapaa pääsy markkinoille

Ohjelma ja toimintaryhmät ovat pääosin maksuttomia, joissakin ryhmissä on pieni materiaalimaksu. Perheitten suosikkeja ovat olleet kotieläimet, käsityön taitajien työnäytökset, lasten pajat, vaelluspolut ja kojujen tuotteet. Kojuista on voinut joka vuosi tehdä löytöjä, uniikkeja käsitöitä ja sadonkorjuutuotteita, arjen ja juhlan hankintoja kotiin tai lahjaksi. Välipalaa löytyy esim. soppatykistä, kahvikärryistä, kaffeteriasta tai kojuista. Markkinoiden keskellä on ollut mahdollisuus myös hiljentymiseen. Lisäksi Espoon VPK:n pihassa läheisellä Pappilantiellä on toimintaa. Esbo hembygdsförening on mukana myös tänä vuonna SyysMatin Markkinoilla, Lagstadin kotiseututalolla. Markkina-alue on kävelyaluetta, ja asiaa valvovat kolmella sisääntuloreitillä järjestyksenvalvojat, jotka myös laskevat sisään tulevan markkinaväen. Markkinoiden avauduttua reiteillä kulkee markkinayleisö.

Markkinoille myyjäksi?

Markkinaraati valitsee myyjät hakemusten perusteella. Sähköinen haku on avoinna 13.3.-21.5.2023 osoitteessa www.espoonseurakunnat.fi/syysmatinmarkkinat/myyjat

• Huom! Yksityishenkilöille ja yrityksille / toiminimille on eri lomakkeet. Hakuohjeita tarkemmin verkkolomakkeessa.
  • Myyntipaikat vahvistetaan kesäkuun puoliväliin mennessä.
  • SyysMatin Markkinoilla myytävien tuotteiden tulee noudattaa perinnehenkeä. Ne voivat olla esim. käsitöitä, taidetta, luonnontuotteita, luonnollisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita sekä elintarvikkeita.
  • Myyjiä kehotetaan myös pukeutumisessaan ja kojussaan huomioimaan perinneteema, etusijalla ovat myyjät joilla on perinneteema huomioitu. Markkina-alueella vältetään kirkasvärisiä tai kirjavia telttakuoseja.

Myyjät ja tuotteet

SyysMatin Markkinoilla myytävien tuotteiden tulee noudattaa perinnehenkeä. Ne voivat olla esim. käsitöitä, taidetta, luonnontuotteita, luonnollisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita sekä elintarvikkeita. Kirpputoritavaran myyminen ei ole sallittua.

Markkinoiden järjestäjällä on oikeus rajoittaa myyjien ja tuotteiden määrää ja laatua. Järjestäjä voi olla ottamatta markkinoiden henkeen sopimattomien tuotteiden myyjiä markkinoille tai rajoittaa saman tuoteryhmän tuotteiden myyjien määrää. Markkinoilla ei ole sopivaa myydä lainkaan esim. muovista valmistettuja tuotteita.

Ilmoittautuminen ja maksuehdot

Ilmoittautumislomake tulee olla täytettynä, paikka vahvistettuna ja paikkamaksu maksettuna. Vasta sitten myyntipaikkaa voidaan pitää varattuna. Järjestäjä kirjoittaa laskun haussa annettujen  tietojen perusteella. Myyntipaikan hintaan sisältyy myyntipäivää kohti kohti yksi lipuke / paikka, jolla saa kahvin, teen tai mehun sekä suolaisen tai makean leivonnaisen. SyysMatti -henkilöstö kiertää jakamassa liput myyntipaikoille avajaisten jälkeen.

Peruutukset

Mikäli myyjä peruu markkinoille tulonsa kirjallisesti yli kaksi (2) viikkoa ennen markkinoita, palautetaan suoritetusta maksusta 75%. Yli viikkoa, mutta alle 2 viikkoa ennen markkinoita tapahtuvista kirjallisista peruutuksista palautetaan suoritetusta maksusta 50%. Tämän jälkeen tulleista peruutuksista ei maksua palauteta. Jos myyntipaikan varannut myyjä ei lunasta paikkaansa viimeistään markkinatapahtuman alkaessa, hän menettää oikeuden paikkaansa ja häneltä veloitetaan silti paikkamaksut normaaliin tapaan.

Vakuutus ja vartiointi

Markkina-alueella on myyjä itse vastuussa omista tavaroistaan. (Sopikaa naapurimyyjien kanssa jos tarvitsee pitää pieni tauko.) Yön aikana on tehostettu valvonta, mutta ei kokoaikaista vartiointia.

Elintarvikkeiden ja muiden luvanvaraisten tuotteiden myynti

Kukin myyjä, joka myy elintarvikkeita tai muita luvanvaraisia tuotteita, on velvollinen hankkimaan itse myyntiin tarvittavat luvat.

Jätehuolto

Myyjä huolehtii myyntipaikkansa roskat joko alueella oleviin roska-astioihin tai ottaa ne mukaansa lähtiessään. Siivoamatta jätetyn paikan siivoamisesta veloitamme siitä järjestäjälle koituneet kulut.

Myyntipaikat

Myyntipaikkahakemuksessa myyjä ilmoittaa telttansa/kojunsa koon. Jos myyjä tarvitsee lisätilaa esim. työnäytöstä varten, se tulee ilmoittaa erikseen hakemuksessa. Myyntipaikat ja -alueen kokonaisuus suunnitellaan näiden hakemuksissa annettujen mittojen mukaisesti. Järjestäjältä ei ole mahdollista varata myyntikatoksia tai -pöytiä, vaan myyjät tuovat omansa.

Yleiset ehdot

llmoittautuja sitoutuu noudattamaan näitä osallistumisehtoja allekirjoittaessaan ilmoittautumislomakkeen. Samalla hän suostuu noudattamaan myös muita markkinoiden järjestäjän antamia lisäohjeita. Ylivoimaisen esteen sattuessa markkinoiden järjestäjällä on oikeus markkinoiden siirtämiseen tai peruuttamiseen eikä järjestäjä vastaa peruutettujen markkinoiden aiheuttamista kuluista.  Nurmikon tai kasvillisuuden tärveleminen on kielletty ja jälkien korjauksesta perimme tärvelemisen aiheuttamat kustannukset. Myyjiä kehotetaan huomioimaan perinneteema, tämä saattaa vaikuttaa tulevien vuosien markkinoiden paikan saantiin.

Yhteydenotot

Yhteydenotot mieluiten sähköpostitse!

Sähköpostitse: syysmatti.espoontuomiokirkkoseurakunta(ät)evl.fi.
Markkina-aikana puhelin 050 575 6488 (ja 27.3.2023 -> )