Espoon seurakuntien ensimmäisestä sateenkaarimessusta on vuosi, nyt se on jo arkipäivää

Keväällä 2022 järjestettiin Espoon seurakuntien ensimmäinen sateenkaarimessu, joka sai hyvin positiivisen vastaanoton. Messu pidettiin kahdella kielellä, suomeksi ja ruotsiksi.

regnbågsmässanyh23.jpg

Heidi Jäntti ja Ani Iivanainen ovat sateenkaaritoiminnan yhteyshenkilöitä Esbo svenska församlingissa. Kuva: Agneta Gestrin.

– Aivan tavallisena perjantai-iltana löysi yli 70 henkeä tiensä Laaksolahden kappeliin, joka ei ole erityisen keskeisellä paikalla, toteaa kappalainen Heidi Jäntti, joka toimii Esbo svenska församlingin sateenkaariyhteyshenkilönä.

Diakoniatyöntekijä Ani Iivanainen, joka on myös sateenkaariyhteyshenkilö samassa seurakunnassa täydentää, että messuun tuli kaikenikäistä väkeä nuorista vanhoihin. Osallistujat viihtyivät messussa ja jäivät iltateelle juttelemaan keskenään.

Jo etukäteen saatiin palautetta siitä, että on hienoa saada messu lähemmäs omaa aluetta ja paikallisin voimin toteutettuna, eikä ainoastaan Helsinki-keskeisesti. Espoon sateenkaarimessu keräsi osallistujia myös muilta Länsi-Uudenmaan paikkakunnilta.

Tästä voisi tulla Espoon oma juttu

– Kaksikielinen sateenkaarimessu keväisin ja suomenkielinen syksyisin. Tällainen malli sopii hyvin Espoon seurakunnille, Heidi Jäntti sanoo.

Jäntin mukaan Espoo voisi pyrkiä normalisoimaan sateenkaarimessut siten, että ne ovat ja seurakuntien jäsenet ymmärtävät niiden olevan osa päivittäistä seurakuntaelämää.

– Ei niin, että ne olisivat vain isoja tapahtumia tai yhdistettyjä muihin suuriin sateenkaaritapahtumiin kuten vaikka Pride-viikon ohjelmaan, Jäntti toteaa.

Mitä on muuttunut tänä vuonna?

Tämän vuoden kaksikielinen sateenkaarimessu seuraa suurelta osin viimevuotista. Kyseessä on ehtoollismessu, joka toteutetaan turvallisemman tilan periaatteiden mukaisesti. Saarna pidetään vuoropuheluna. Mukana on muun muassa Malmin enkelit -lauluryhmä.

– Tänä vuonna olemme vielä tarkempia siitä, että kaikki tekstit ovat kummallakin kielellä, sekä suomeksi ja ruotsiksi, niin että kaikki osallistujat ymmärtävät ne, sanoo Iivanainen.

Tähän mennessä ei ole tullut enempää suoria toiveita ruotsinkielisille sateenkaarimessuille. Mutta sekä Jäntti että Iivanainen ovat huomanneet, että tietoisuus on lisääntynyt siitä, ketkä ovat seurakunnissa yhteyshenkilöitä ja se antaa kasvot sateenkaariasioille.

– Näkyvyys esimerkiksi verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa on tärkeää, jotta tietoa näistä olisi helposti saatavilla, toteaa Iivanainen.

Viisi kuudesta seurakunnasta Espoon seurakuntayhtymässä on avannut tilansa samansukupuolisten parien vihkimisille kuluneen vuoden aikana.

– Olen kastanut useita sateenkaariparien lapsia, sanoo Jäntti. Kun tietoisuus siitä, että kirkon tilat ovat avoinna myös samansukupuolisten parien vihkimisille, näkyy sen vaikutus myös muussa seurakunnan toiminnassa.

Ruotsinkielinen toiminta sateenkaari-ihmisille saattaa lisääntyä lähitulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla, ainakin tällaista on ajatuksissa ja suunnitelmissa, Heidi Jäntti toteaa.

Tapiolan messussa ovat mukana tekemässä myös Anu Ristimäki, Karin Airaksinen sekä Riikka Hatakka Tapiolan seurakunnasta. Hatakka on erityisnuorisotyönohjaaja ja Tapiolan seurakunnan sateenkaaritoiminnan yhteyshenkilö.

Kaksikielinen sateenkaarimessu perjantaina 12.5. klo 18 Tapiolan kirkossa, Kirkkopolku 6.

Lisää tietoa sateenkaaritoiminnasta Espoossa

2023-05-03 12:54:00.0