Koronavirusepidemian vaikutukset Espoon seurakuntien toimintaan

Espoon seurakunnat supistavat toimintaansa maanantaista 16.3. alkaen. Näin halutaan suojella riskiryhmiä ja ehkäistä koronavirusepidemian leviämistä. Seurakuntien työntekijät ovat tavattavissa keskusteluja varten.

Espoon tuomiokirkon alttari seisoo rauhallisena.

Tätä uutista ei enää päivitetä. Uudemmat tiedot löydät täältä: Apua ja tukea poikkeustilanteessa

* * *

Valtioneuvosto antoi 12.3.2020 ohjeistuksen toimenpiteistä, joilla koronaviruksen etenemistä voidaan ehkäistä ja hidastaa. Kirkkohallitus on ohjeistanut sen pohjalta seurakuntia luopumaan kaikista kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä.

Lakisääteistä toimintaa kuten jumalanpalveluksia jatketaan. Jumalanpalvelukset vietetään jatkossa ilman ehtoollista ja kirkkokahveja. Kirkolliset toimitukset eli kasteet, vihkimiset ja hautajaiset pidetään sovitusti. Pääsiäisen rippikoululeirit on myös peruttu. Rippikoulujen ennakkokoontumiset on siirretty eteenpäin tai siirretään verkkoon.

Diakoniavastaanotot ja perheneuvonta toimivat normaalisti. Myös Espoonlahden kirkon elintarvikejakelu pidetään käynnissä. Sairaala- ja oppilaitospapit sekä vammaisdiakonit jatkavat työtään niiden ohjeistusten mukaan, mitä sairaaloissa, laitoksissa ja oppilaitoksissa annetaan.

Toiminnassa otetaan huomioon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä muiden viranomaisten ohjeet.

Seurakuntien muu kokoava toiminta jää tauolle maanantaista 16.3. alkaen. Tämä koskee kaikkea ryhmätoimintaa, leirejä, konsertteja ja muita tilaisuuksia. Myös diakonialounaat jäävät tauolle.

Vaikka toiminta suurelta osin keskeytyy, seurakuntien työntekijät ovat tavattavissa keskusteluja varten ja kirkot ovat avoinna rukousta ja hiljentymistä varten.

- Muuttuneessakin tilanteessakin haluamme olla ihmisten tukena. On tärkeää, että kukaan ei jää kysymyksineen yksin. Seurakunnan työntekijät tavoittaa puhelimitse, sähköpostilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kirkkoon voi poiketa hiljentymään, rukoilemaan ja vaikka sytyttämään rukouskynttilöitä, sanoo Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää.

Seurakuntien yhteinen palvelukeskus ja seurakuntatoimistot siirtyvät palvelemaan puhelimitse ja sähköisin välinein maanantaista 16.3. alkaen.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Yhdessä perheiden ja omaisten kanssa sopien kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään noin 10 ihmistä. Haudalla tapahtuvaa siunaamista myös suositaan.

Toiminnan muutokset päivitetään verkkosivuille mahdollisimman nopeasti. Niistä viestitään myös sosiaalisessa mediassa sekä mahdollisuuksien mukaan suoraan osallistujille. Seurakunnat seuraavat tilannetta tarkasti.

Papin puhelin

Työntekijöiden yhteystiedot

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tätä uutista päivitetään.

13.3. klo 16.59 lisätty tiedot: Kaikki rippikouluryhmät eivät kokoonnu. Perheneuvonta, sairaala- ja oppilaitospapit sekä vammaisdiakonit jatkavat  jatkavat toimintaansa. Kirkot ovat avoinna rukousta varten. Antti Kujanpään kommentti.
17.3. klo 13.13 lisätty tiedot:
18.3. klo 12.55 lisätty: Pääsiäisen rippikoululeirit on peruttu.

Fri Mar 13 09:33:00 EET 2020