Seurakunnilta apua Nihtisillan vastaanottokeskuksen asukkaille

Nihtisillasta kotiin -hankkeessa autetaan Espoossa sulkeutuvan vastaanottokeskuksen asukkaita asuntojen hankinnassa.

Kuvassa kädet kahvikupin ympärillä.

Maahanmuuttovirasto ilmoitti tammikuussa 2021 sulkevansa kesäkuussa Espoon Nihtisillan vastaanottokeskuksen. Asukkaiden siirrot muun muassa Oulun ja Joutsenon vastaanottokeskuksiin alkoivat 8. huhtikuuta ja viimeiset siirrot tapahtuvat kesäkuun alussa.

Espoon ja Kauniaisten seurakuntien monikulttuurityön tekijät alkoivat pohtia heti uutisen kuultuaan, onko mitään tehtävissä, että asukkaat voisivat jatkaa työtään, opintojaan ja elämäänsä pääkaupunkiseudulla. Nihtisillassa asuu erittäin paljon työllistyneitä turvapaikanhakijoita, ja muutto muualle pysäyttäisi kotoutumisen. Moni asukkaista myös odottaa vastausta työntekijän oleskelulupahakemukseensa, ja lähtö vaarantaisi hakuprosessin.

Nihtisillasta kotiin -hanke auttaa Espoon Nihtisillassa asuvia turvapaikanhakijoita asunnon tai majoituksen etsimisessä. Seurakunnat eivät maksa asukkaiden vuokria vaan tukevat asunnon löytämisessä. Tavoite on haasteellinen ja aikataulu tiukka. Ilman oleskelulupaa ja henkilötunnusta Suomessa on liki mahdoton saada vuokrattua asuntoa. Turvapaikanhakijat eivät kuulu vuokra-asuntoja välittävien tai asunnon etsimisessä avustustavien järjestöjen kohderyhmään. Vaikka turvapaikkaprosessit ovat venyneet 5-6 vuodenkin mittaisiksi, Suomessa ei juuri ole pohdittu, kuinka vastaanottokeskusten asukkaat voisivat päästä kiinni itsenäiseen asumiseen ja yhteiskuntaan. Vain yksittäiset kansalaiset ovat tarjonneet kotimajoitusta.

”Jokaisella on oikeus kotoutua uudessa maassaan ensimmäisestä hetkestä alkaen”, sanoo Olarin seurakunnan pappi Tuija Samila.
”Pakolaisina tulleita ihmisiä ei pitäisi repiä taas irti sieltä, minne ovat saaneet luotua tukiverkoston. Uudella paikkakunnalla kaikki alkaisi taas alusta. Nihtisillasta kotiin -hankkeella tuemme kotoutumisen jatkumista.”

Nihtisillasta kotiin -hanke on Espoon seurakuntien yhteinen. Hankkeessa tehdään yhteistyötä maahanmuuttajien ja asumisen parissa työskentelevien toimijoiden, kuten Sininauhasäätiö, Setlementtiliitto, Luona Oy, Turvapaikanhakijoiden tuki ry ja kotimajoittajien verkostot, kanssa. Hankkeessa on mukana myös Grankulla svenska församlingin diakoniatyöntekijä.

Hanke rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakunnille myöntämillä korona-avustuksilla. Toiminta on osa seurakuntien diakoniatyötä, jonka kautta kirkko auttaa tukea tarvitsevia ja hädässä olevia ihmisiä.

Lisätietoja:

nihtisillasta.kotiin@evl.fi​​​​​​​

Muokattu 21.4. klo 15.35: Mukana olevien seurakuntien tiedot täsmennetty.

2021-04-22 13:19:00.0