Vertaistukea, vinkkejä ja apua isille – uusi valtakunnallinen isämedia julkaistu

Juuri julkaistu uusi verkkomedia isille.info syntyi tarpeeseen. Isyyteen saatava vertaistuki, vinkit ja apu on ollut tähän asti valtakunnallisesti hajanaista. Isämedia on rakentunut isätoimijoiden ja Leppävaaran ja Mäntsälän seurakuntien yhteistyönä.

Kuvassa yksi isämedian tuottajista perhetoiminnanohjaaja  Jukka Silventoinen Leppävaaran seurakunnasta.

Isät kaipaavat monipuolisempaa isäkulttuuria, toteaa yksi isille.infon tuottajista, perhetoiminnanohjaaja Jukka Silventoinen Leppävaaran seurakunnasta. Kuva: Esko Jämsä.

– Jatkossa isyyteen liittyvä monipuolinen tieto löytyy yhdestä paikasta. Sivusto kokoaa ensimmäistä kertaa yhteen Suomessa käytävän isäkeskustelun ja -tiedon. Medialla on kaksi päätavoitetta: tuoda esille arjen isyyttä ja sen hienoja hetkiä sekä antaa apua ja tukea isyyden eri vaiheisiin.

Näin summaa toinen isämedian tuottajista, perhetoiminnanohjaaja Jukka Silventoinen Leppävaaran seurakunnasta. Isille.infon verkkosivuille sekä somekanaviin kootaan tietoa ja vinkkejä isyyteen neuvolakäynneistä teinien vanhemmuuteen.

Media syntyi vahvassa yhteistyössä isätoimijoiden kesken

Sivuston ideoinnissa on ollut mukana toimijoita monista isätyötä tekevistä järjestöistä. Isille.info-sivustoa ovat ideoineet yhdessä Leppävaaran ja Mäntsälän seurakunnat, Miessakit Ry, Lyömätön Linja Espoossa, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri, TampereMissio sekä Loisto setlementti ry.

Verkkomedian toinen tuottaja, diakoni Timo Naapuri Mäntsälän seurakunnasta on tyytyväinen, kun Kirkkohallitus myönsi sivuston rakentamiseen Mäntsälän seurakunnalle 10 000 euron avustuksen kesäkuussa.

– Isät ovat tällä hetkellä entistä aktiivisemmin mukana perheen elämässä, se näkyy tutkimuksissa ja kyselyissä. Facebookissa on monenlaisia isäryhmiä erilaisilla teemoilla. Aiemmin isien kohtaamistapa on ollut usein toiminnallinen, nyt haetaan vertaistukea myös keskusteluin, Timo Naapuri kertoo.

Isät kaipaavat vertaistukea arkeen ja monipuolisempaa isäkulttuuria

Jukka Silventoisen mukaan äideille on suunnattu enemmän tukea ja tietoa vanhemmuuteen. Isät tulevat usein palvelujen piiriin, kun vanhemmuudessa on haasteita esimerkiksi parisuhdeongelmia, masennusta, päihteitä tai väkivaltaa. Isille.info haluaa tuoda arjen vertaistukea ja vinkkejä jo varhaisessa vaiheessa kaikenlaisille ja eri ikäisille isille.

– Isyys voi olla todellinen voimavara. Meidän slogan on isyyden pelikentällä. Isillä on monenlaisia rooleja kuten joukkuepelissä: on tuomaria, huoltajaa, sponsoria, puolustajaa ja hyökkääjää. Näiden roolien kautta piirtyy näkyviin arjen isyys ja voimme luoda myönteistä isäkulttuuria.

Tiedon, vertaistuen ja avun lisäksi isille.info kokoaa jatkossa yhteen verkostojen järjestämiä palveluja isille, sekä tarjoaa ammattilaiselle tietoa isäerityisestä työotteesta.

Kurkkaa täältä uutta verkkosivua:  www.isille.info

Lisätiedot:

Jukka Silventoinen