”Ihmiset eivät enää häpeile hakea apua parisuhdeongelmiin” – Kirkon perheneuvonta täyttää 50 vuotta Espoossa

Kirkon perheneuvojat ovat tukeneet pareja ja perheitä Espoossa puoli vuosisataa. Espoon seurakuntien perheneuvonnan johtaja Kaiju Himasen mukaan ihmisillä on nykyään matalampi kysymys hakea apua parisuhteen haasteisiin. Kirkon perheneuvonta on tärkeä parien ja perheiden tuki, sillä julkisella puolella pariterapiaa on tarjolla vain niukasti.

Kuvassa pariskunta perheneuvonnan vastaanotolla.

20–30-vuotiaiden asiakkaiden määrä on noussut Espoon seurakuntien perheneuvonnassa. Kuva: Pexels.

Espoon seurakuntien perheasian neuvottelukeskuksen johtaja Kaiju Himasen mukaan perheneuvonta täyttää edelleen samaa tehtävää kuin sen aloittaessa 50 vuotta sitten Espoossa.

– Ihmisten auttaminen vaikeissa elämäntilanteissa on yksi kirkon perustehtävistä. Asiakkaita meillä riittää, sillä julkisella puolella pariterapiaa on tarjolla vain vähän ja yksityisellä puolella terapia on kallista. Kirkon perheneuvonta on aina ollut maksutonta, toteaa Himanen.

Himasen mukaan parit ja perheet kamppailevat melko samanlaisten pulmien parissa kuin aiempina vuosikymmeninä.

– Ihmisyyden haasteet ovat samat, mutta yhteiskunta ympärillä on muuttunut. Ennen parisuhde oli vakaampi instituutio, nykyään vapaampi. Kun yhteiskunnan normeja puretaan, parisuhteissa tarvitaan enemmän määrittelyä ja neuvottelua. Jokainen saa määritellä itse suhteensa laadun.

Tarjolla kertaluonteisia verkkotapaamisia perheneuvojan kanssa

20–30-vuotiaiden asiakkaiden määrä on noussut Espoon seurakuntien perheneuvonnassa. Ruuhkavuosia elävät nuoret aikuiset ovat edelleen perheneuvonnan asiakkaiden enemmistö.

– Enää ei ole häpeä käydä terapiassa. Se on positiivista. Alkuvuosina perheneuvonnassa oli pitkiä, jopa vuosien mittaisia terapiasuhteita, nyt tarjolla on lyhytkestoisempia terapioita.

Himasen mukaan lyhyemmät terapiat ja kertakäynnit vastaavat uudemman asiakaskunnan tarpeisiin.

– Etenkin nuoret ovat tottuneet, että asiat tapahtuvat nopeasti.

Lokakuusta alkaen Espoon seurakuntien perheneuvonnasta on varattavissa kertaluonteisia verkkotapaamisia perheneuvojan kanssa.

– Kertakäynnit on tarkoitettu yksilöille ja pareille, joiden tilanne ei ole kriisiytynyt, vaan he tarvitsevat peiliä esimerkiksi jonkin yksittäisen haasteen selvittämiseen. Pari voikin miettiä jo etukäteen yhden aiheen, josta haluaa perheneuvojan kanssa keskustella.

Parisuhteen tilan voi tarkistaa ajamalla ”Parisuhteen ajokortin”

Verkkotapaamisten lisäksi Espoon perheneuvojat ovat kehittäneet pariskunnille ”Parisuhteen ajokortin”. Parisuhteen ajokortti on verkkokoulu, jonka voi toteuttaa yksin tai yhdessä kumppanin kanssa. Verkkomateriaalien avulla pääsee testaamaan omia parisuhdetaitojaan ja pohtimaan suhteensa dynamiikkaa. Verkkokoulu sopii kaikenlaisille pareille, mutta sitä ei ole tarkoitettu akuutissa kriisissä oleville. Sivustolla on konkreettisia vinkkejä muun muassa siitä, miten parantaa kommunikaatiota ja lisätä jaksamista parisuhteen arjessa.

Espoon seurakuntien perheneuvonnan 50-vuotisjuhlapäivä huipentuu konserttiin. Perheneuvojat tarjoavat espoolaisille ja kauniaislaisille juhlakonsertin ”Älkää unohtako toisianne.” Tiistaina 20.9. klo 18 Tapiolan kirkossa järjestettävässä konsertissa esiintyy laulaja ja lauluntekijä Samuli Putro. Konserttiin on vapaa pääsy.

Kurkkaa täältä perheneuvonnan uudet verkkosivut

Thu Sep 15 12:35:00 EEST 2022