Seurakuntien päiväkerhot tarjoavat korona-ajan lapsille pienen ja virikkeellisen ympäristön

Espoon seurakuntien päiväkerhot 2–5-vuotiaille ovat pyörineet lähes keskeytyksettä pari koronavuotta. Nyt on mahdollisuus tarjota lapselle tilaisuus opetella sosiaalisia taitoja pienessä ikätoveriryhmässä. Syksyn 2022 ja kevään 2023 päiväkerhoihin ilmoittaudutaan verkossa maaliskuussa.

Kuvassa pieniä päiväkerholaisia leikkimässä yhdessä ohjaajan kanssa lattialla.

Leppävaaran seurakunnan päiväkerholaiset leikkivät yhdessä lastenohjaaja Tuulikki Enlundin kanssa keväällä 2021. Kuva: Jani Laukkanen.

Espoon seurakuntien kasvatuksen asiantuntija Tiina Hänninen pitää seurakuntien päiväkerhojen valttikortteina pieniä ryhmäkokoja ja varhaiskasvattajien ammatillisia taitoja.

– Päiväkerhossa lapset ja perheet kohdataan hienotunteisesti ja huomioidaan yksilöinä. Pienet ryhmäkoot mahdollistavat perheisiin tutustumisen ja yhteystyön huoltajien kanssa. Myös lapset voidaan huomioida yksilöinä ja vastata heidän tarpeisiinsa ikä- ja kehitystason mukaisesti.

Helpotusta kotona olevien vanhempien arkeen

Kasvatuskumppanuuden ja lapsen virikkeellisen toimintaympäristön lisäksi seurakunnan päiväkerhot tarjoavat helpotusta vanhempien arkeen.

– Seurakuntien päiväkerhot tukevat lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Lasten päiväkerhoaika antaa myös vanhemmalle omaa aikaa ja hengähdyshetken arjen rutiineista tai aikaa hoitaa käytännön asioita tai pikkusisarusta, kertoo Hänninen.

Espoon seurakuntien päiväkerhokausille syksy 2022 ja kevät 2023 ilmoittaudutaan 1.–31.3. verkossa www.espoonseurakunnat.fi/paivakerhot. 2–5-vuotiaille suunnattuja päiväkerhoja järjestetään ympäri Espoota ja niihin mahtuu mukaan satoja lapsia. Päiväkerhoissa tutustutaan leikin ja laulun kautta Raamatun kertomuksiin ja kristilliseen perinteeseen.

Kerhoryhmiä ohjaa kaksi ohjaajaa ja niissä on yleensä noin 8–12 lasta. Ryhmät kokoontuvat yhdestä neljään kertaan viikossa muutama tunti kerrallaan. Espoon seurakuntien päiväkerhot ovat kaikille espoolaisille avoimia ja suurimmassa osassa seurakuntia maksuttomia. Maksullisiin kerhoihin on mahdollista hakea taloudellisista syistä maksuvapautusta.

Kauniaisten seurakuntien päiväkerhoihinLinkki avautuu uudessa välilehdessä pääseet ilmoittautumaan tästä linkistä.

Päivitetty tietoja 10.3.

Tue Mar 01 09:57:00 EET 2022