"Tähtikirkas yö" -konsertti

pe 25.8. klo 21.00
Vincent van Goghin maalaus Tähtikirkas yö, jossa on vahvoin vedoin kuvattu sininen yötaivas ja suuria tähtiä sekä kuu.

Espoon tuomiokirkko

RADALLA - Espoon kamarimusiikkifestivaalin avajaiskonsertti

Ohjelma:
Erich Korngold: Vier Lieder des Abschieds Op. 14

IV "Gefaßter Abschied"
III "Mond, so gehst du wieder auf"

Erich Korngold: Drei Lieder Op. 22
I "Was du mir bist?"

Arnold Schönberg: Verklärte Nacht Op. 4

Esiintyjät:

• Eleriin Müüripeal, sopraano
  • Iivari Aalto, piano
  • Kasmir Uusitupa, viulu
  • Rebecca Roozeman, viulu
  • Charlotta Westerback, alttoviulu
  • Alexander Pozdniakovas, alttoviulu
  • Artturi Aalto,  sello
  • Tatu Kauppinen, sello

Liput: 25€ / 20€ (työttömät, eläkeläiset) / 10 € (lapset, opiskelijat, varusmiehet) / festivaalipassi 60€.
Alle 10-vuotiaat, vapaa pääsy.

Festivaalin avajaiskonsertissa nuoruus näkyy paitsi esiintyjien myös säveltäjien iässä. Sekä Arnold Schönberg että Erich Korngold ovat säveltäneet teoksensa parikymppisinä.

Artturi Aallolle Schönbergin Verklärte Nachtilla on aivan erityinen merkitys.

– Olin 15-vuotias, kun olimme perheen kanssa Savonlinnan oopperajuhlilla. Setäni Tommi laittoi kuunneltavaksi Verklärte Nachtin. Olin menossa jokapäiväisiin “ooppera vastaan kuoro” -jalkapallotreeneihin. Teos soi kuulokkeista enkä voinut lopettaa sen kuuntelemista, vaan pyöräilin ympäri Savonlinnaa ja vain nautin siitä. Skippasin sitten lopulta koko harjoitukset. Siitä eteenpäin lähdin jalkapalloharjoituksiin aina puoli tuntia etuajassa ja ajoin kiertoreittiä, että ehdin kuunnella sen kokonaan. Se on kaikista kamarimusiikkiteoksista tehnyt minuun suurimman vaikutuksen. En malta odottaa, että pääsen nyt tekemään sen ystävieni kanssa yhdessä.

Iivari Aalto lupaa, että festarin avauksena mennään suoraan syvään päätyyn.

Vaikka Verklärte Nacht on Schönbergin nuoruusvuosien sävellys, siinä on tosi kyseessä. Se on nimetty Richard Dehmelin runon mukaan, ja runossa käsitellään kompleksisia asioita. Myös Erich Korngoldin teoksessa Vier Lieder des Abschieds on voimakas yöteema. Musiikissa on samanlainen tunteiden ylitsevuotavuus, ei sekuntiakaan lillumista, vaan ollaan koko ajan tunteiden äärilaidoilla.

Kesto noin 45 min

Lisätietoa: www.radallafestivaali.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
RADALLA - Espoon kamarimusiikkifestivaali 25.-27.8. 2023

Kuva: Vincent van Gogh: Tähtikirkas yö / Christopher S. Penn / CC BY 2.0.

Osta liput tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuomiokirkko, Tuomiokirkkoseurakunta

RADALLA-festivaali