Kasvattajailtapäivä: Nuoret, kasvatus ja digitaalinen maailma

la 4.5. klo 14.00 – la 4.5. klo 18.00

Espoonlahden kirkko

Mietitkö missä nuoresi on, kun hän on netissä? Mietitkö miten tukea ja kannustaa nuorta arjessa? Tämä on iltapäivä sinulle, olit sitten vanhempi, opettaja, huoltaja, isovanhempi, kummi, nuorisotyöntekijä tai muuten aiheesta kiinnostunut.

Jokaisen lapsen ja nuoren hyvää kasvua ja kehitystä voidaan tukea myönteiseen ja yhteistä hyvää kunnioittavaan suuntaan. Mikä on kaikessa tässä sosiaalisen median vaikutus, tekeekö se nuorista onnettomia tai onnellisia? Tunnetut puhujavieraat Kaisa Vuorinen ja Jarno Alastalo katsovat nuorten maailmaa asiantuntijoiden silmin.

Puhumaan saapuvat positiivisen kasvatuksen väitöskirjatutkija Kaisa Vuorinen Helsingin yliopistosta sekä kirjailija, luennoitsija, sosiaalinen introvertti, digitaalisten yhteisöjen ja kissavideoiden asiantuntija Jarno Alastalo.

Luentojen ja yleisökysymysten jälkeen vuorossa on paneelikeskustelu. Keskustelijoina ovat Eliisa Ahlstedt löytävä nuorisotyö, Aseman lapset; Malin Fransberg, tohtoritutkija, Nuorisotutkimusseura; Lotta Ulvelin, erityisopettaja; Mira Sormunen johtava sosiaalityöntekijä  nuorten sosiaalityö Luvn, Aija Wiskari, vanhempi rikoskonstaapeli sekä Hanne Malkki, nuorisodiakoni, Espoonlahden seurakunta.

Tervetuloa Kasvattajailtapäivään. Espoonlahden seurakunnan Yhteisvastuukeräyksen 2023 seurakuntakohtaista osuutta käytetään paikallisen nuorten hyväksi tämän tapahtuman järjestämiseen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Iltapäivän ohjelma:

klo 14 tervetulosanat ja juonto Laura Kuivalainen

klo 14.05 Jarno Alastalo: Tekeekö sosiaalinen media nuorista onnettomia tai onnellisia?

klo 14.50 tauko

klo 15 Kaisa Vuorinen: positiivinen pedagogiikka

klo 15.50 tauko

Klo 16 paneelikeskustelu

16.45 lopetussanat

klo 17 kevyt iltapala seurakuntasalissa

Puhujaesittelyt

Kaisa Vuorinen:

Rankaisukeskeisyyden ja tiukentuvan kontrollin sijaan jokaisen lapsen ja nuoren hyvää kasvua ja kehitystä voidaan tukea myönteiseen ja yhteistä hyvää kunnioittavaan suuntaan. Tässä keskeistä porkkanan tarjoaminen kepin sijasta eli hyvän huomaaminen ja jokaisessa vahvuuksien tunnistaminen sekä osallisuuden rohkaisu! Tämä on kaikkien aikuisten yhteinen juttu.

Jarno Alastalo: Tekeekö sosiaalinen media nuorista onnettomia tai onnellisia?

Vaikuttaako laaja sosiaalisen median käyttö nuorten onnettomuuteen vai päinvastoin? Miksi joillekin digitaalinen maailma on muuta maailmaa tärkeämpi? Mikä merkitys somepostauksen tykkäyksellä on identiteetille? Miksi jokaisen tulisi katsoa joka päivä kissavideoita? Näistä kertoo Jarno Alastalo, joka on Suomessa yksi harvoista, jotka ovat rakentaneet yli miljoonan käyttäjän sosiaalisen median palvelun. Hän kertoo taustastaan peilaten kokemuksiaan digitaalisten yhteisöjen merkityksestä nuorten elämässä.

Jarno on ollut mukana perustamassa Suomi24-yhteisöä, johtanut Aller Median online-liiketoimintaa, suunnitellut vertaistuen Heimo-somen ja on tällä hetkellä mukana myös IRC-Galleriassa. Hän luennoi ja kirjoittaa digitaalisten yhteisöjen merkityksistä, sosiaalisista suhteista verkossa, oudoista tyypeistä ja netin pimeistä ja valoisista paikoista.

Kaisa Vuorisen valokuva Jani Laukkanen. Taustakuva ja Jarno Alastalon kuva on luotu tekoälyn avulla.

Espoonlahden seurakunta