Espoon seurakunnat mukana Earth Hour -tapahtumassa: Yksilön valinnoilla on vaikutusta

Earth Hour on kasvanut valojen sammutuksesta kansanliikkeeksi, jonka tavoite on yhdistää ihmiset ilmasto- ja ympäristökriisin ratkaisemiseksi. Myös Espoon seurakunnat ovat mukana maailmanlaajuisessa WWF:n organisoimassa ympäristötapahtumassa, jota vietetään la 26.3.2022.

Kuvassa on kaksi nuorta naista talvivaatteissa. Toisella henkilöllä on kädessään palava kynttilä. Kuva: Lin...

Espoon seurakunnat ovat mukana maailmanlaajuisessa WWF:n ympäristötapahtumassa, jota vietetään la 26.3.2022.

Tapiolan kirkossa vietetään la 26.3. Earth Hour -iltaa klo 18 alkaen. Avoimena yleisönäytöksenä kirkossa esitetään Iiris Härmän käsikirjoittama ja ohjaama, tänä vuonna julkaistu, elokuva Luomakunnan vartijat. Elokuva käsittelee Keniassa elävän Daasanach-heimon elämää ja luontosuhdetta. Elokuva on esitetty DocPoint -festivaalilla.

Elokuvan kesto on 75 min, jonka jälkeen on mahdollisuus jäädä iltateelle keskustelemaan elokuvan herättämistä ajatuksista - Earth Hourin hengessä. Keskustelemassa ovat yhteyspäällikkö ja pappi Tuulia Kokkonen ja ilmastotyön asiantuntija Aly Cabrera Kirkon Ulkomaanavusta. Elokuvaan on vapaa pääsy.

Miten elää luontoa kunnioittaen?

Espoon tuomiokirkossa puolestaan järjestetään la 26.3. kaksikielinen ilmastomessu klo 19 alkaen. Sen kielinä ovat suomi ja ruotsi. Messussa rukoillaan luomakunnan puolesta ja kutsutaan miettimään, miten elää ympäristön kannalta kestävällä tavalla.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen toteaa, että tietoisuus ympäristön tilasta vaikuttaa valintoihin. Hän on muuttanut omia tapojaan luontoystävällisemmiksi.

- Liikun sähköllä, syön vähemmän lihaa ja matkustaminen on muuttunut. Yksilön valinnat vaikuttavat mielestäni yllättävän pian näiden palvelujen tuottamiseen. Kun katselen ympärilleni, niin aika vähän puhutaan rakentamisesta. Käytettävien materiaalien puolesta asuntojen elinkaari pitäisi olla vuosisatoja, hän pohtii.

Esbo svenska församlingenin kirkkoherra Kira Ertman on ollut aina kiinnostunut ympäristö- ja ilmastoasioista.

- Mielenkiinto luontoa kohtaan heräsi partiossa. Sudenpentuikäisenä tykkäsin olla sekä metsässä että merellä.

Kira Ertman suosii julkista liikennettä. Samalla hän on oppinut hyödyntämään työmatkansa tehokkaasti.
Ruoanlaitossa hän on ryhtynyt enenevässä määrin kokeilemaan kasvisvaihtoehtoja.

- Tutustu tulevan kesän satokautena kolmeen uuteen hedelmään tai kasvikseen, Kira Ertman haastaa espoolaisia kokeilemaan.

Kira Ertman ja Ari Paavilainen ovat toteuttamassa Ilmastomessua. Se päättyy Earth Hour -hetkeen ja valojen sammuttamiseen kirkossa klo 20.30. Kirkkoon voi jäädä viettämään aikaa valojen sammuttamisen jälkeen.

Tilaisuuden järjestävät Kristittyjen Elokapina, Esbo svenska församling ja Espoon tuomiokirkkoseurakunta

Kirkkojen ulkovalot sammuvat

Espoon seurakunnat sammuttavat pääkirkkojen ulkovalaistuksen la 26.3. klo 20.30–21.30. Valot pimenevät silloin Espoonlahden kirkosta, Espoon tuomiokirkosta, Leppävaaran, Tapiolan ja Olarin kirkoista.

Kuten muillekin ympäristötapahtumaan osallistuville myös Espoon seurakunnille ulkovalojen sammuttaminen tunnin ajaksi on symbolinen ele, jolla halutaan huomio vakavalle asialle. Se on valomerkki luonnon ja ilmaston puolesta. Ilman tekoja ilmastonmuutos kiihtyy ja luonnon monimuotoisuus vähenee.

Espoon seurakuntien ympäristöjärjestelmä pohjautuu SFS 14001 -standardiin. Earth Hour -ympäristötapahtumaan osallistuminen on osa seurakuntien ympäristöohjelmaa.

#kirkkoespoossa #EarthHour2022 #EarthHourSuomi #WWFSuomi

Teksti: Eija Harju