Espoon seurakuntien yhteinen vammaistyö viettää 50-vuotisjuhlavuottaan

Espoon seurakuntien yhteistä vammaistyötä on tehty ansiokkaasti jo viidenkymmenen vuoden ajan. Työhön kuuluvat kehitysvammaistyö, näkövammaistyö sekä viittomakielinen työ. Työote on ollut uraauurtavaa, pitkäjänteistä sekä verkostomaista koko tämän ajan ja jatkuu sellaisena edelleen.

Prodiaconia_Sirpa Tirri_750.jpg

Pro diaconia -mitalit luovutettiin kukkien kanssa saajilleen Hvittorpissa. Kuva: Sirpa Tirri.

Juhlavuoden kunniaksi muistettiin ansioituneita työntekijöitä Diakoniatyöntekijöiden liiton Pro diaconia -mitaleilla. Mitali on arvokas huomionosoitus henkilölle tai yhteisölle, joka on toiminnassaan tai päätöksenteossaan toiminut diakoniaa edistäen tai erityisellä tavalla lähimmäisenrakkautta toteuttaen.

Pro diaconia -mitalit jaettiin seuraaville työntekijöille:

Erityisdiakonit Helena Rakemaa (viittomakielinen työ 1989–2021)
Tarja Huttunen (näkövammaistyö, 2003–2020) ja
Eeva Pirinen (kehitysvammaistyö, 1974–2012)
ovat tehneet seurakuntien yhteisessä vammaistyössä pitkän työuran, luoden vahvan pohjan ja yhteisöllisen kulttuurin toiminnan jatkuvuudelle. Perustyön lisäksi he ovat lisäkouluttautuneet ja tuoneet toiminnan kehityspolkuun tutkimuksellista teoriatietoa.

Esbo svenska församlingin ylivahtimestari Tommi Hartikainen on omalla diakonisella esimerkillään ja toiminnallaan edistänyt saavutettavuutta ja esteettömyyttä kirkon palvelutehtävässä. Hän on myös mahdollistanut kirkon työpaikkana osatyökykyisille työntekijöille. Hänellä on kyky nähdä hyvä ihmisessä ja taito saada jokainen seurakuntalainen tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja merkitykselliseksi kirkon jäseneksi.

Suvi Kaikkonen on työskennellyt Olarin seurakunnassa erityisnuorisotyöntekijänä. Hän käynnisti Espoon seurakunnissa nuorten omaryhmätoiminnan kehitysvammaisille nuorille vuosien 2012–2014 Korsi-hankkeessa. Omaryhmä-toiminta oli valtakunnallisesti merkittävä esimerkki ja pilotointimalli muille toimijoille. Suosittu toiminta on jatkunut Espoossa 2020-luvulle. Suvi Kaikkonen edisti ja mahdollisti omalla esimerkillään kehitysvammaisten ihmisten saavutettavuuden toteutumista seurakunnissa.

Erityisnuorisotyönohjaaja Meri Saloila on edistänyt kehitysvammaisten nuorten sekä autismin ja neuropsykiatristen nuorten osallisuutta seurakunnassa perustamalla Autismiliiton kanssa lastenryhmän Nippanapan sekä Unelmapantterit toiminnan kehitysvammaisille nuorille. Hän on toteuttanut edistyksellisesti autismirippikoulutyötä ja erityisten oppijoiden integraatiorippikoulua.

Saavutettavuus-diplomeja jaettiin kuusitoista kappaletta

Saavutettavuus-diplomit jaettiin tunnustuksena upeasta yhteistyöstä, fyysisten ja asenteellisten esteiden poistamisesta ja kirkon ovien avoimena pitämisestä ihan jokaiselle.

Diplomin saajat ovat:

Johanna Flinkman, Olarin seurakunta

Sanna Franssila, Olarin seurakunta

Kurssikeskus Hvittorpin henkilökunta

Ulla Kakko, Espoonlahden seurakunta

Erika Kallio Tapiolan seurakunta

Ando Kütismaa, Yhteinen seurakuntatyö

Timo Lonka (postuumisti), Espoonlahden seurakunta

Minna Maijanen, Espoonlahden seurakunta

Antti Malinen, Olarin seurakunta

Marja Malvaranta, Espoon tuomiokirkkoseurakunta

Pirkko Nurminen, Espoon tuomiokirkkoseurakunta