Espoon kirkot avoinna – koe pääsiäisen koko tunneskaala

Tänä keväänä espoolaiset pääsevät pitkästä aikaa pääsiäiskirkkoihin. Poikkeuksellisen ajan keskellä juhlaan sukelletaan tunteiden ja aistien kautta. Pääsiäisen tunnelmiin voi virittäytyä niin pääsiäispoluilla, -näytelmissä kuin podcasteja kuuntelemalla.

Tunne pääsiäinen podcast_lukkariM (1).jpg

Tänä keväänä pääsiäiseen pureudutaan aistien ja tunteiden kautta. Tunteita pohtivat myös tubettaja, TT, psykologi Ville Mäkipelto ja pappi Teemu Aalto seurakuntien uudessa podcastissa TunneIhminen. Kuva Lauri Ilola.

– Kulunut pari vuotta ja erityisesti tämä kevät on koetellut meitä. Olemme kieppuneet tunteiden vuoristoradalla. Pääsiäisen raamatunkertomukset voivat tarjota yhden mahdollisuuden käydä näitä tunteita turvallisesti läpi. Tunteet – ilo, pelko, suru ja hämmästys – ovat samat nyt kuin 2000 vuotta sitten Jeesuksen aikaan, miettii viestinnän asiantuntija Laura Vähäsarja Espoon seurakunnista.

Espoon kirkot ja pääsiäispolut avoinna jokaiselle

Korona-ajan jälkeen seurakunnissa on valmisteltu hartaudella paikan päällä yhdessä vietettävää pääsiäisen juhlaa. Hiljaisella viikolla ja jokaisena pääsiäisajan pyhänä Espoon kirkoissa ja kappeleissa on monenlaisia jumalanpalveluksia, musiikkihetkiä, konsertteja ja hartauksia.

Pääsiäispyhien kertomuksiin voi eläytyä myös pääsiäispoluilla ja -näytelmissä. Leppävaaran kirkon pihan ikkunoissa on sekä aikuisille että lapsille 10.−25.4. pääsiäisasetelmia, tekstejä sekä QR-koodeja, joiden avulla pääsee kuulemaan lauluja, musiikkia ja puhetta. Lisäksi Leppävaaran alueella on aikuisille Tunne Ihminen -pyhiinvaellusLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Reitin voi kiertää Citynomadi-sovelluksen avulla joko paikan päällä tai virtuaalisesti 10.4. alkaen. Viiden kilometrin mittaisella reitillä on pysäkkejä, joissa pohditaan omaa elämää ja tunteita, taustalla musiikki ja pääsiäisen kertomukset.

Pääsiäisen tapahtumat Marian ja Pietarin kautta voi kokea ke 13.4. klo 18 ja 19 Laaksolahden kappelissa. Pääsiäiskertomus kerrotaan elävällä tavalla ja lopuksi on mahdollisuus ehtoollisen viettoon. Lapsiperheille on tarjolla ulkoilmaesitys Pienen aasin pääsiäinen ti 12.4. ja ke 13.4. klo 18 Pakkasmäen amfiteatterilla.

Podcast TunneIhminen virittää tunnelmaan

Palmusunnuntain alla Espoon seurakunnat lähettävät alueidensa kotitalouksiin Tunne pääsiäinen -esitteen, jossa tutustutaan rennolla otteella pääsiäisen tunnelmiin ja pyhäpäivien merkityksiin.

Matkoilla tai kotioloissa pääsiäistä viettäville Espoon seurakunnat tuottavat uuden neliosaisen podcastin TunneIhminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Jaksoissa jutellaan siitä, miksi tunnemme erilaisia tunteita ja miten niiden kanssa selvitään. Studioisäntä, pappi Teemu Aallon kanssa aiheita pallottelevat suositun Psykopodiaa-podcastin juontaja, psykologi Nina Lyytinen ja tubettaja, TT ja psykologi Ville Mäkipelto

Pääsiäisviikon päätteeksi Jukka Perko ja Avara-trio esiintyvät konsertissa Virren AVARAssa virrassa su 24.4. klo 18 Olarin kirkossa. Konserttiin voi osallistua myös livelähetyksen ja tallenteen kautta Olarin seurakunnan YouTube-kanavalla. Konsertin tuotto ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastolle.

Pääsiäinen Espoon seurakunnissa

Palmusunnuntai 10.4.
Odotus ja ilo – Jeesus ratsastaa Jerusalemiin.
Jumalanpalveluksia kaikenikäisille pääosin aamulla.

Hiljaisen viikon alku ma–ke 11.–13.4.
Jeesus matkaa ristin tiellä.
Hiljaisen viikon iltahartauksia ja musiikkihetkiä.

Kiirastorstai 14.4.
Yhteys ja ero – Jeesuksen viimeinen ateria yhdessä opetuslasten kanssa.
Suosituin päivä käydä ehtoollisella. Ehtoolliskirkkoja pääosin ilta-aikaan.

Pitkäperjantai 15.4.
Suru ja pelko – Jeesus ristiinnaulitaan.
Jumalanpalveluksia aamulla ja klo 15 Jeesuksen kuolinhetken hartaus.

Pääsiäisyö 16.4.
Valo voittaa pimeän!
Pääsiäisyön messuja klo 23.

Pääsiäissunnuntai 17.4.
Hämmästys – Jeesus nousee kuolleista.
Jumalanpalveluksia aamuisin.

Katso tarkemmat tiedot pääsiäisen tilaisuuksista.

Mon Apr 04 10:33:00 EEST 2022