Antti Malinen valittiin Olarin seurakunnan kirkkoherraksi

Olarin seurakuntaneuvosto on valinnut seurakunnan kirkkoherran virkaan Olarin seurakunnan seurakuntapastori Antti Malisen.

Antti Malinen

Antti Malinen kukitettiin seurakuntaneuvoston valintakokouksen jälkeen. Kukittajina kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Kira Järves ja vaalin valmistelija, lääninrovasti Mimosa Mäkinen.

Kirkkoherran vaalissa annettiin 16 ääntä, jotka jakaantuivat seuraavasti: Antti Malinen sai 11 ääntä ja Heidi Zitting 5 ääntä.

Malinen on syntynyt vuonna 1980. Hän on toiminut vuodesta 2006 Olarin seurakunnan pappina useilla eri työaloilla, viimeksi rippikoulutyössä ja hallinnossa sekä osa-aikaisena vs. kirkkoherrana vuodesta 2020. Malinen on toiminut myös työalasihteerinä kirkkohallituksessa sekä uskonnon, historian, psykologian ja filosofian opettajana.

Koulutukseltaan Antti Malinen on teologian maisteri ja kirkkohistorian tohtoriopiskelija. Hänellä on myös humanististen tieteiden kandidaatin tutkinto historiasta.

Olarin seurakunnan kirkkoherran virkaa haki kaikkiaan seitsemän pappia, joista kaksi veti hakemuksensa pois kesken vaalin. Seurakuntalaiset pääsivät tutustumaan hakijoihin kahden vaalipaneelin ja seurakunnan vaaliverkkosivujen kautta. Vaaliprosessia johti tuomiokapitulin nimeämä vaalin valmistelija, lääninrovasti Mimosa Mäkinen.

Kun seurakuntaneuvoston päätös on tullut lainvoimaiseksi, Espoon hiippakunnan tuomiokapituli antaa viranhoitomääräyksen uudelle kirkkoherralle. Antti Malinen aloittaa virassa 1.10.2022, jolloin Olarin seurakunnan nykyinen kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja jää vanhuuseläkkeelle. Piispa Kaisamari Hintikka asettaa uuden kirkkoherran virkaan juhlamessussa Olarin kirkossa 30.10.2022.

Olarin seurakunta on yksi Espoon kuudesta seurakunnasta. Seurakunnassa on noin 27 000 jäsentä ja 55 työntekijää.

(Uutiskuva päivitetty 5.4.2022)

Tue Apr 05 18:00:00 EEST 2022