Meditatiivisia hetkiä hiljaisen viikon konserteissa Espoossa

Pitkän koronatauon jälkeen elävä musiikki soi taas Espoon kirkoissa. Hiljaisen viikon konsertit tarjoavat palmusunnuntaista 10.4. pitkäperjantaihin 15.4. mahdollisuuden hiljentyä ja pysähtyä hetkeksi myrskyävän maailman keskellä pääsiäismusiikin parissa.

Kuvassa on talvinen kaislikko, lunta ja nuoria ihmisiä kuorosta rivissä maisemassa.

Kuva: Lauluyhtye Virta.

Palmusunnuntain konserteissa Tapiolan kirkossa su 10.4. klo 18 Franz Lisztin Via Crucis – Ristin tie uruille, kuorolle ja solisteille. Tapiolan seurakunnan kamarikuoroa johtaa Liisa Malkamäki, Iina Katila, urut, Hannu Niemelä, baritoni, Pia Innala, mezzosopraano.

Espoon tuomiokirkossa klo 18 Dietrich Buxtehuden Membra Jesu Nostri. MGRENsemble, joht. Anssi Mattila; solistit Helianna Herkkola, Anna-Liisa Haunio, Marja-Stiina Pesonen, Juho Punkeri ja Juhana Kotilainen.

Maanantaina 11.4. Musiikkia ristin tiellä -iltamusiikissa klo 19 Leppävaaran kirkossa esiintyjinä Pauliina Hyry, urut, Sirke Mäki, viulu, Sole Mustonen, oboe ja Leppävaaran Kirkon Kamarikuoro johtajanaan Kullervo Latvanen. Ohjelmassa mm. Max Regerin koraalikantaatti O Haupt voll Blut und Wunden.

Espoon tuomiokirkossa Hiljaisen viikon lauluillassa klo 19 kärsimysajan virsiä, lauluja ja tekstejä.

Tiistaina 12.4. Hiljaisen viikon kantaattikonsertissa klo 19 Espoon tuomiokirkossa on pääohjelmana J.S. Bachin kaksi kantaattia, Aus der Tiefe (BWV 131) ja Nach dir, Herr, verlanget mich (BWV 150). Esiintyjinä ovat espoolainen Lauluyhtye Virta sekä barokkiyhtye. Konsertin johtaa viulisti Matias Lahti.

Keskiviikkona 13.4. Leppävaaran kirkossa Katselen Golgatalle päin – kärsimysvirsiä ja lauluja klo 19. Yhdessä laulettavien virsien ohella kuullaan Siionin lauluja ja muita tuttuja hengellisiä sävelmiä sopraano Tiia Maria Saaren ja basso Kullervo Latvasen sooloina ja duettoina. Uruissa Pauliina Hyry.

G.B. Pergolesin Stabat mater esitetään hiljaisella viikolla kahtena erilaisena toteutuksena: ke 13.4. klo 18 Espoonlahden kirkossa ohjattu ja koreografioitu esitys teoksesta. Mia Heikkinen, sopraano; Vuokko Saariaho, altto; Helena Yli-Jaskari, urut; Keravan tanssiopiston aikuisten showtanssiryhmä, koreografi Jenni Karjalainen. Ohjaus Juulia Tapola.

Pe 15.4. klo 15 Leppävaaran kirkossa Stabat materin esittävät Vuokko Saariaho, altto; Outi Noponen, sopraano ja Anna Pulli-Huomo, urut.

Perjantaina 15.4. klo 15 Espoon tuomiokirkossa Kristuksen kuolinhetken sävelhartaus: ”Divoti Affetti – G.A. Ristorin kymmenen Vapahtajamme kärsimysajan duettoa” Tiia Maria Saari, sopraano; Teppo Lampela, altto; Mikko Ikäheimo, teorbi; Petri Arvo, barokkifagotti.

Harri Kerkon säveltämä uusi suomenkielinen Johannes-passio klo 15 Tapiolan kirkossa. Hannu Jurmu, evankelista, Elja Puukko, Jeesus, Ville Urponen, urut, Collegium Musicum -kamariorkesteri, Kamarikuoro Gloria, musiikin johto Seppo Murto.

Konsertteihin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen ohjelmamaksu.

Kaikki pääsiäisen ajan konsertit löytyvät tältä verkkosivuilta>

Wed Apr 06 17:18:00 EEST 2022