Tapiolan remontoidulla kirkolla juhlitaan pääsiäisestä vappuun

Tapiolan kirkon peruskorjaus on vihdoin valmis. Paluuta kirkolle juhlistetaan kahden viikon ajan 18.4.–1.5. erityisellä ohjelmalla ja tutustumiskierroksilla. Pääsiäisen juhla jatkuu!

Kuvassa on Tapiolan kirkon harmaata seinää ja alttari, jolla on kuusi kynttilää.

Kuva: Jukka Granström. Tapiolan kirkon alttari ja kuorialue.

Kirkko vihitään käyttöön. Peruskorjattu Tapiolan kirkon vihitään uudelleen käyttöön juhlamessussa, jota vietetään sunnuntaina 24.4. klo 10. Messun toimittaa Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka. Messu on kaksikielinen, suomeksi ja ruotsiksi.

Tutustu. Kirkkoon pääsee tutustumaan niin tilaisuuksissa, ohjatuilla kierroksilla kuin omatoimisesti. Tunnin kestäviä ohjattuja Kirkko tutuksi -pyhiinvaelluksia järjestetään kolmena päivänä: 18., 22. ja 27. huhtikuuta. Kirkon aukioloaikoina kirkolla voi kiertää omaan tahtiin hiljentymisen polkua toisesta pääsiäispäivästä 18.4. alkaen. Ruotsinkielinen tutustumiskierros on tarjolla 20. huhtikuuta. – Ihan toisenlaisen näkökulmaan kirkkoon tarjoavat puolestaan ihmisten Tapiolan kirkkoon liittyvät muistot. Niitä on koottu verkkosivuille ja omia muistojaan voi edelleen lähettää.

Kahville. Tapiolan kirkko sai remontissa myös ihan uuden oven, mikä on yksi peruskorjauksen näkyvimmistä muutoksista. Uusi kulkureitti löytyy Tapiolan keskustan puoleiselta seinältä. Uuden oven kupeessa sijaitsee seurakuntakahvila Valo, joka palvelee kaikkia kirkolla kävijöitä maanantaista torstaihin klo 12-16. Kahvila pyörii vapaaehtoisvoimin ja siihen joukkoon mahtuu hyvin mukaan! Kahvilan tuotto ohjataan Kirkon Ulkomaanavulle ja Yhteisvastuukeräykselle.

Musiikkia. Mitä olisivat juhlat ilman musiikkia! Juhlaviikkojen konserttikimaran aloittaa Villivirsien konsertti tiistaina 19. huhtikuuta. Konsertissa kuullaan myös tarinoita Sirkku Rintamäen säveltämien ja Heimo Hatakan sanoittamien villivirsien takana. Perjantaina 22. huhtikuuta pidettävän juhlakonsertin teema on erittäin ajankohtainen. K. Jenkinsin A Mass For Peace - Messu rauhan puolesta kuullaan Tapiolan kirkon kamarikuoro esittämänä. Maanantaina 25. huhtikuuta vuorossa on Ukrainan hyväksi järjestettävä konsertti, jossa kuullaan Olivier Messiaenin Aikojen lopun kvartetto. Sen esittävät Hannu Vasara, viulu, Mikko Raasakka, klarinetti, Eeva Rysä, sello ja Antti Vahtola, piano. Viimeiseksi Martta Lamminmäki tarjoaa häivähdyksen pyhää pianolla konsertissaan keskiviikkona 27.4. puolen päivän aikaan.

Vaikka mitä. Tapiolan kirkko on kirkko keskellä kylää, ja sen moninaisia ihmisiä. Niinpä ohjelmassakin on monenlaista. Tarjolla on mm. stressivapaa ilta stand up -koomikko Mikko Vaismaan kanssa ja monikielinen meditatiivinen messu Taizé-tunnelmissa. Varttuneemman väen suositussa keskiviikkokerhossa aiheena on ystävyys ja rakkaus, jota puidaan vieraana olevan pappi, toimittaja Hilkka Olkinuoran kanssa. Perheiden vappuetkoilla puolestaan on Siina ja Taikaradio -trion Laulubussi-konsertti, puuhapisteitä, kasvomaalausta ja vappuherkkuja.

Aarno Ruusuvuoren suunnittelema Tapiolan kirkko on rakennettu vuonna 1965. Kirkon peruskorjaus alkoi toukokuussa 2020 ja valmistui alkuvuodesta 2022. Koska rakennus on suojeltu, korjaukset on tehty pääosin palauttavana, eli kaikki se on kunnostettu, mikä voidaan. Myös uudet rakenteet on toteutettu niin, että lopputulos kunnioittaa alkuperäisen suunnitelman henkeä. Kirkkosalin ja seurakuntasalin muutokset on pidetty mahdollisimman vähäisinä. Edellinen laajempi peruskorjaus ja rakennuksen laajennus on tehty vuonna 1992.

Tapiolan seurakunnassa on noin 23 000 jäsentä ja seurakunta pyrkii palvelemaan kaikkia alueen asukkaita, joita on n. 40 000. Työntekijöitä on reilut neljäkymmentä. Myös Esbo svenska församling käyttää Tapiolan kirkon tiloja.

Juhlaviikon tilaisuudet 18.4.–1.5. Ohjelmalistaus verkkosivuilla>

Tapiolan kirkkoon liittyvät muistot: Tutustu tarinoihin verkkosivuilla>

Mon Apr 11 12:35:00 EEST 2022