Auta Suomeen tulleita ukrainalaisia sotapakolaisia

Leppävaaran kirkolle voi kesäkuun loppuun asti tuoda tarvikkeita jaettavaksi ukrainalaisille sotapakolaisille. Avustukset voi tuoda kirkon pääovesta sisään niille varattuihin rullakoihin. Ne toimitetaan jaettaviksi Vallilan avustuskeskuksessa toukokuun puoleen väliin saakka ja sen jälkeen Espoossa avattaviin avustuspisteisiin.

MicrosoftTeams-image (138).png

Kuva: Unsplash.

Kirkko on auki päiväsaikaan arkisin eli maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona sekä perjantaina klo 9–16 ja torstaina klo 10–18. Kirkon osoite on Veräjäkallionkatu 2, Espoo.

Kirkolle voi tuoda lahjoituksina seuraavia tarvikkeita:

Erityisesti tarvitaan:

• huoneenlämmössä säilyviä elintarvikkeita (esim. max 1 kg riisi- ja puurohiutalepakkauksia, makaronia, papuja, linssejä, säilykkeitä pahvipakkauksissa, näkkileipää, "lisää vain kuuma vesi" -ruokia, pussikeittoja, suola-, digestive- ja voileipäkeksejä, hiutaleita, pieniä pakkauksia suolaa, pieniä teepakkauksia.
  • terveyssiteitä

Voit tuoda myös:

• vaippoja vauvoille
  • vessapaperia
  • käsipyyhepaperia
  • hygieniatarvikkeita (shampoo, hammastahna, hammasharjat, pienet palasaippuat, miesten partahöylät, vanulaput, yms.)

Tässä keräyksessä emme voi ottaa vastaan vaatelahjoituksia, emmekä muita kodintarvikkeita.

Mihin kerätyt avustustarvikkeet menevät?

Leppävaaraan tuodut avustukset toimitetaan kootusti suoraan ukrainalaisten avustuskeskukseen Vallilaan Helsinkiin toukokuun puoleen väliin saakka. Toukokuun puolen välin jälkeen tarvikkeita aletaan jakaa Espooseen avautuvissa avustuspisteissä. Avustuspisteitä valmistellaan parhaillaan Matinkylässä sekä Suomenojalla.

Espoon kaupunki avaa Leppävaaran Vallikallioon lisäksi neuvontapisteen ukrainalaisille sotapakolaisille.

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry avasi 16. maaliskuuta Teollisuuskatu 9:ään keskuksen auttamaan maahan saapuneita ukrainalaisia. Keskuksesta tulijat saavat asiointiapua, neuvontaa, palveluohjausta, tarpeiden kartoitusta, henkistä tukea, ruoka- ja vaateapua sekä mahdollista kuljetusapua. Apukeskus on avoinna maanantaista lauantaihin klo 12–17.30.

Yhdistys toimii Ukrainan suurlähetystön, Ukrainan ulkoministeriön ja Suomen ulkoministeriön hyväksynnällä ja luvalla. Se tekee tiivistä yhteistyötä Helsingin ja Tampereen kaupunkien sekä ukrainalaisten vapaaehtoisjärjestöjen kanssa.  Lisätietoa yhdistyksestä: Ukrainalaisten yhdistys Suomessa Ry

Uutista päivitetty uusien avustuspisteiden avautumisen osalta 6.5. 2022. MA
Uutista päivitetty keräyksen jatkumisen osalta 25.5.2022. EH