Ensimmäistä sateenkaarimessua vietetään Espoossa kaksikielisenä

Perjantaina kuudes toukokuuta vietetään Laaksolahden kappelissa Espoon seurakuntien ensimmäistä omaa sateenkaarimessua. Messu on kaksikielinen ja sinne ovat kaikki tervetulleita, vaikka se onkin suunnattu erityisesti sateenkaari-ihmisille sekä heidän läheisilleen ja tukijoilleen.

Sateenkaarimessu_JohanTerho.jpg

Nuorisotyönohjaaja Johanna Terho ja kappalainen Heidi Jäntti ovat mukana Laaksolahden messussa. Kuva: Johan Terho.

Sateenkaarimessu toteutetaan yhteistyössä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kanssa, josta messussa mukana ovat pastori Päivi Linervo ja diakoni Ani Iivanainen ja Esbo svenska församlingin kanssa, josta mukana ovat kappalainen Heidi Jäntti ja nuorisotyönohjaaja Johanna Terho

– Sateenkaarimessuja on odotettu jo pitkään toteutettavaksi Espoossa. On tärkeää, että sateenkaari-ihmisille on turvallisemman tilan oma messu, sillä valitettavasti kirkon toiminta ei ole ollut eikä edelleenkään kaikkialla ole sateenkaari-ihmisille syrjinnästä vapaata, sanoo Ani Iivanainen, joka toimii Espoon tuomiokirkkoseurakunnassa sateenkaariyhteyshenkilönä.

Sateenkaarimessuja suunnitellaan pidettäväksi säännöllisesti jatkossa Espoossa. Seuraava järjestetään syksyllä Leppävaarassa. Ainakin kerran vuodessa messu tullaan järjestämään kaksikielisenä.

–Toivon, että kaikki, joita messu kiinnostaa ja jotka tarvitsevat oman paikan Jumalan, itsensä ja muiden ihmisten kohtaamiseen uudella tavalla voivat tuntea itsensä tervetulleiksi sateenkaarimessuun Laaksolahden kappeliin, Heidi Jäntti sanoo.

–Kaikki ovat tervetulleita osallistumaan messuun. Jeesus haastoi itse ihmisiä tulemaan mukaan ja katsomaan asioita avoimesti omin silmin.

Sateenkaarimessun tarkemmat tiedot löydät täältä.

Uppgifter om tid och plats för regnbågsmässan hittar du här.

Pääkaupunkiseudulla järjestetään sateenkaarimessuja Helsingin Kallion seurakunnan Alppilan kirkossa kerran kuukaudessa ja tämä yhteistyö tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Espoon seurakuntien toiminta on avointa kaikille. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset ovat tervetulleita osallistumaan ja toimimaan seurakunnissa.

Espoossa on seurakuntalaisina ja työntekijöinä ihmisiä, joille sateenkaariasiat ovat omakohtaisia tai muuten tärkeitä. Jokaisessa seurakunnassa sekä yhtymän virastossa on sateenkaaritoiminnan vastuutyöntekijä.

Messuja tarvitaan, koska kirkko on pitkään suhtautunut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin tuomitsevasti. Espoon seurakunnat haluavat toiminnassaan edelleen vahvistaa ja edistää sateenkaariväen yhdenvertaisuutta. Olet rakastettu ja hyväksytty juuri omana itsenäsi.

Sateenkaaritoiminta Espoon seurakunnissa.

Diakoniatyöntekijä Ani Iivanainen on yksi messun järjestäjistä.

Mon May 02 16:51:00 EEST 2022