Espoon tuomiokirkkoseurakunta avaa tilansa samaa sukupuolta olevien parien vihkimisille

Espoon tuomiokirkko ja muut tuomiokirkkoseurakunnan tilat ovat nyt käytettävissä sateenkaariparien hääjuhliin.

Vihkiminen_ET_Jukka Granström.jpg

Kuva: Jukka Granström.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto hyväksyi sateenkaariparien vihkimisen seurakunnan tiloissa. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen äänin 9–7, yksi seurakuntaneuvoston jäsenistä äänesti tyhjää.

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto keskusteli jo huhtikuussa pidetyssä kokouksessaan samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä Espoon tuomiokirkossa. Ennen varsinaista käsittelyä 3.5. seurakuntaneuvosto sai seurakunnan jäseniltä myös aloitteen tilojen avaamisen puolesta. Aloitteen jättivät Johanna Tilus, Jaana LeppäkorpiAntti Pohjolan-Pirhonen, Mia Stenius ja Nina Lehto. Heistä neljä jälkimmäistä on myös seurakuntaneuvoston jäseniä.

Aloitteessa todetaan, että seurakunnan jäsenet eivät ole yhdenvertaisessa asemassa, kun toiset kihlaparit saavat varata kirkon vihkimistä varten ja toiset eivät. Samoin esille nostetaan se, että parit ovat eriarvoisessa asemassa myös maantieteellisesti. Useat seurakunnissa Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa ja muualla Suomessa kirkkotilat ovat käytössä vihkimiseen kaikille pariskunnille.

–Samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä on tullut suuri ja periaatteellinen tasa-arvon mittari, sanoo Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen.

– Espoon seurakunnissa on lukuisia pappeja, jotka käyvät vihkimässä espoolaisia pareja muualla pääkaupunkiseudun seurakunnissa. Tässä valossa Espoon seurakuntien aikaisempi linjaus näyttäytyy ongelmallisena tasa-arvon kannalta.

– Kirkossa keskustellaan usein siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Taustalla vaikuttaa suomalainen yhtenäiskulttuuri, jonka mukaan voidaan tarkasti rajata mikä on oikeaa kristillisyyttä ja mikä ei. Käytännössä seurakunnan jäsenten tapa olla kristitty on kuitenkin hyvin moninainen, Paavilainen toteaa.

– Espoon tuomiokirkon avaaminen on merkittävä päätös. Joidenkin seurakuntalaisten yhdenlainen kristillisyyden käsitys ei saa tarkoittaa toisenlaisten tapojen kieltämistä. Perinteisten kristillisten käsitysten turvallinen olemassaolo tarkoittaa käytännössä myös uusien ja toisenlaisten tapojen olemassaolon sallimista.

Tuomiokirkkoseurakunta on ensimmäinen Espoon seurakunnista, joka avaa tilat sateenkaariparien vihkimisille. Aiemmin Espoossa tilat ovat olleet käytettävissä vihkimiseen liittyvään rukoushetkeen.

Wed May 04 10:18:00 EEST 2022