Espoon seurakunnat tukevat työntekijöidensä työmatkapyöräilyä

Espoon seurakuntien työntekijöillä on nyt mahdollisuus ottaa työsuhdepolkupyörä käyttöönsä. Yhteistyökumppanina seurakunnilla on vuonna 2020 perustettu espoolainen työsuhdepyörien välittämiseen erikoistunut yritys GoByBike.

Heikki_Lehti_750_MA.jpg

Heikki Lehti pyöräilee työmatkat aina kun voi. Kuva: Mirja Aukee.

– Kun pyöräilen aamulla töihin, saan liikuntaa, raitista ilmaa ja luontoelämyksen ja voin aloittaa työt virkeänä, sanoo pastori Heikki Lehti. Lehti teki aloitteen polkupyöräedun saamiseksi työpaikalleen.

– Aamut ovat minulle päivän paras hetki. Espoo tarjoaa mahtavat puitteet työmatkapyöräilylle, mutta tekemistä vielä riittää, että pyöräily olisi helppoa ja vaivatonta ja kaikkien saavutettavissa.

Tammikuusta 2022 alkaen Espoon seurakuntayhtymän työntekijöillä on ollut mahdollisuus hankkia itselleen työsuhdepolkupyörä. Työsuhdepyörä on työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörällä voi ajaa ilman rajoituksia sekä työmatkoilla että vapaa-ajalla.

Espoon seurakuntayhtymä hoitaa hallinnoinnin ja 1200 euron vuotuinen työsuhdepyöräetu pidätetään palkasta. Työntekijät maksavat siis pyöränsä itse, mutta verohyvitys tekee pyöräilystä edullisempaa ja useammilla on mahdollisuus hankkia mieleinen polkupyörä.

Espoon seurakuntayhtymän yhteistyökumppanina toimii espoolaisyritys GoByBike, joka on perustamisensa jälkeen välittänyt yli tuhannelle työnantaja-asiakkaalle jo 6400 pyörää. GoByBiken ajatus on se, että työsuhdepyörän hankinnan tulee olla niin helppoa, että se on kaikkien saatavilla.

Espoon seurakuntien työntekijöitä kannustetaan vähäpäästöiseen liikkumiseen myös työmatkoissa. Tämä perustuu Espoon seurakuntien uuteen ympäristöjärjestelmään 2021–2030. Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla on Energia- ja ilmastostrategia Hiilineutraalikirkko 2030, johon Espoon järjestelmäkin liittyy.

Polkupyöräetu on yksi keino vähentää yksityisautoilua työmatkoilla. Samalla se kannustaa lisäämään liikuntaa omassa arjessa. 10.5. vietetään pyörällä töihin -päivää ja Espoon seurakunnat haastavat espoolaiset pyöräilemään töihin. Päivä on osa pyöräilyviikkoa, jota vietetään 6.–15.5.

Fri May 06 15:21:00 EEST 2022