Tapiolan seurakunnan tilat käytettävissä samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen

Tapiolan seurakuntaneuvosto hyväksyi sateenkaariparien vihkimisen tai avioliiton siunaamisen seurakunnan tiloissa, eli Tapiolan kirkossa ja Otaniemen kappelissa.

Tapiolan kirkon alttari

Ratkaisu syntyi äänestyksen jälkeen äänin 10-5, yksi seurakuntaneuvoston jäsenistä äänesti tyhjää. Päätöksestä jätettiin eriävä mielipide. Seurakuntaneuvoston 10.5.2022 tekemä päätös ei ole vielä lainvoimainen.

Kirkkoherra Päivi Linnoinen toteaa asian esittelyssä, että päätettäessä kirkkotilojen käytöstä ei päätetä seurakunnan työntekijöiden työtehtävistä eikä oteta kantaa avioliitosta käytävään keskusteluun kirkon sisällä.

- Seurakuntaneuvostolla ei ole päätösvaltaa avioliiton vihkimisen teologiasta. Tapiolan seurakuntaneuvostolla on kuitenkin tilaisuus päättää seurakuntalaisten mahdollisuudesta käyttää kirkon tiloja, kun he pyytävät avioliitolleen kirkollisen siunauksen tai heidät vihitään kristilliseen avioliittoon, Linnoinen kirjoittaa.

Tapiolan seurakunta on toinen Espoon seurakunnista, joka avaa tilat sateenkaariparien vihkimisille. Espoon tuomiokirkkoseurakunta teki vastaavan päätöksen viikkoa aikaisemmin. Kaikissa Espoon seurakunnissa tilat ovat käytettävissä vihkimiseen liittyvään rukoushetkeen.

Wed May 11 11:18:00 EEST 2022