Routa ja myöhäinen kevät riesana hautausmailla Espoossa

Viimeiset lumet sulivat Kirkon hautausmaalta vasta 10.5. Roudassa oleva maa niin ikään viivästyttää kesävesien laittamista päälle.

Kuvassa metallinen kastelukannu, josta valutetaan vettä.

Kuva: Adobe Stock

Noin kaksi viikkoa myöhässä oleva kevät on hidastanut kesävesien kytkemistä päälle Espoon seurakuntien hautausmailla. Hyvä uutinen on, että Kellonummen hautausmaalle kasteluvedet on saatu kytkettyä 11.5. ja Gräsassa 12.5. Kirkon hautausmaalla kesävedet ovat myös osittain päällä.

Kirkon hautausmaalla maa on paikoitellen yhä roudassa. Ylipuutarhuri Miina Renqvist sanoo, että viimeiset lumet hautausmaalta sulivat vasta 10.5.

Hautausmaiden henkilökunta laittaa kesävesistä tiedotteet Kirkon hautausmaan porteille. Tiedoitteista pystyy myös tarkistamaan, millä alueella kasteluvedet ovat käytettävissä. Kappelin hautausmaalle pyritään saamaan vedet päälle perjantaina 13.5.

- Kasteluvedet laitetaan kaikilla hautausmailla heti päälle, kun se on mahdollista, Miina Renqvist kertoo.

Alla olevasta kartasta voi myös tarkastaa, millä alueilla kesävedet on laitettu päälle Kirkon hautausmaalla. Vettä saa kastelukannuihin keltaiseksi väritetyillä hautausmaan alueilla.

Tästä linkistä pääset Kirkon hautausmaan karttaan.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Kartta on päivitetty 12.5.

EDIT: 12.5.2022/ Eija Harju

Wed May 11 14:00:00 EEST 2022