Kaatuneitten muistopäivä on muistutus rauhasta

Kaatuneitten muistopäivää vietetään toukokuun kolmantena sunnuntaina. Päivän perinteisiin kuuluvat käynnit sankarihaudoilla. Vuodesta 1977 lähtien kyseinen pyhä on vakiintunut liputuspäiväksi. Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen vierailee aina hautausmaalla käydessään sankarihaudalla.

Kuvassa on sinisiä ja valkoisia orvokkeja sekä sankarihautausmaan graniittisia hautakiviä.

Kirkon sankarihautausmaan haudoille on istutettu sinisiä ja valkoisia orvokkeja.

Tänä vuonna kaatuneitten muistopäivä on sunnuntaina 15.5.

- Sankarihaudalla rinnassa on lämmin tunne. Raskaasta uhrista huolimatta tunnen syvää kiitollisuutta tästä maasta, yhteiskunnasta ja turvallisesta elinympäristöstä. Maailmantilanne ja ukrainalaisten kärsimys on tehnyt Suomen lähihistoriasta jälleen äärimmäisen ajankohtaisen. Rauha, turvallisuus ja oikeudenmukainen yhteiskunta eivät ole itsestään selvyyksiä. Kaatuneiden muistopäivä on nyt elävä muistutus tehdä työtä rauhan ja oikeudenmukaisuuden hyväksi, Ari Paavilainen kertoo.

Wikipedian mukaan kaatuneitten muistopäivää vietetään Suomen aluetta ja suomalaisia koskettaneissa sodissa tai muissa taisteluluonteisissa toimissa, kuten rauhanturvaamistehtävissä, kaatuneiden sekä taistelujen aikana ja niiden päättymisen jälkeen muillakin tavoin sodan takia kuolleiden, kuten teloitettujen ja vankileireillä menehtyneiden, muistoksi vietettävä päivä.

Kaatuneitten muistopäivään mennessä Espoon tuomiokirkon lähellä olevan Kirkon sankarihautausmaan haudoille ja sen muistopaaden ympärille on istutettu perinteisiä sinisiä ja valkoisia orvokkeja. Lisäksi sankarihautausmaan muistopaasi saa viereensä uudet tuijat.

Tiesitkö, että Kristinuskossa orvokkeja on pidetty Neitsyt Marian vertauskuvina. Orvokin tieteellinen nimi Viola on monissa kielissä naisen nimi. Viulu-soittimen nimi on myös johdettu orvokeista. Kukkana orvokki symboloi esimerkiksi rakkautta, kaipausta ja mietiskelyä.

Teksti ja kuva: Eija Harju

Thu May 12 18:01:00 EEST 2022