Espoon tuomiokirkko on erilainen taukopaikka lomailijalle

Kesällä avoinna oleva Espoon tuomiokirkko on yksi maamme sadoista tiekirkoista. Kirkon Tapulikahvilassa voi hengähtää hetken vaikkapa kahvista nautiskellen. Kirkko-oppaat ovat niin ikään valmiina esittelemään kohdetta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Olivia Lerche osoittaa sormellaan kohti Espoon tuomiokirkon holvimaista kattoa.

Olivia Lerche työskentelee ensimmäistä kesää oppaana Espoon tuomiokirkossa. Kuva: Agneta Gestrin.

Espoon tuomiokirkko tarjoaa upeaa arkkitehtuuria, kiehtovaa paikallishistoriaa ja mahdollisuuden pysähtyä hetkeksi omien ajatustensa pariin.

Kirkko-opas Olivia Lerche on ensimmäistä kesää töissä keskiaikaisessa Espoon tuomiokirkossa. Hän opastaa ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Päivittäin kirkossa käy kymmeniä vierailijoita.

-Tervehdin kaikkia tulijoita ja otan kontaktin, jos he vaikuttavat olevan kiinnostuneita kirkosta. Osa kävijöistä sanoo, että he ovat erityisesti halunneet nähdä tämän kirkon, koska se on vanha ja komea ja siellä on hienoja keskiaikaisia maalauksia holveissa, hän kertoo.

Olivia Lerche ei tiennyt kovin paljon Espoon tuomiokirkosta, ennen kuin aloitti kirkko-oppaana.

- Sain perinpohjaisen opastuksen etukäteen. Olen lukenut myös paljon kirkkoa käsittelevää aineistoa.

Olivia Lerche kertoo, että hän aloittaa opastuksen kirkon sisältä, ja seuraa reittiä, joka kuvaa sen vaiheita. Vierailijoita kiinnostaa erityisesti kirkon historia ja sen restauroinnit. Usein he myös kysyvät 1500-luvulta peräisin olevasta krusifiksista.

Kesäsunnuntaisin Espoon tuomiokirkkoon voi tulla kuuntelemaan Suvisunnuntain iltamusiikkia klo 19 alkavissa konserteissa. Niihin on vapaa pääsy. Kirkko on myös Urkuyö ja aaria -festivaalin konserttiareena. Festivaalin konsertit soivat kesätorstaisin klo 21 alkaen. Konsertit ovat maksullisia.

Espoon tuomiokirkko (Kirkkopuisto 5) on avoinna tiekirkkona ja oppaat ovat paikalla 6.6.–5.8. arkisin klo 11–16.30. Tapulikahvila on avoinna arkisin klo 12–16. Kahvilan tuotto menee Yhteisvastuukeräykseen.

Espoon tuomiokirkko on Espoon tuomiokirkkoseurakunnan ja Esbo svenska församlingin kotikirkko. Joka sunnuntai kirkossa vietetään molempien seurakuntien jumalanpalvelukset ja kasteet. Espoon hiippakunnan toiminta tuo kirkkoon pappisvihkimykset ja muut läheisesti hiippakunnan jumalanpalveluselämään kuuluvat tilaisuudet.

Lisätietoa:

Tutustu tarkemmin Espoon tuomiokirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tietoa kaikista Suomen tiekirkoistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-06-22 15:42:00.0