Palava kynttilä hautausmaalla voi sytyttää helteillä ruohikkopalon

Kellonummen hautausmaalla palavat kynttilät ovat aiheuttaneet kaksi läheltä piti -paloa puolentoista viikon aikana. Onneksi kummallakin kertaa hautausmaiden kausityöntekijät ehtivät sammuttamaan kynttilät ennen palojen roihahtamista ja leviämistä maastoon.

Kuvassa on kynttilälyhty, jonka lasit ovat nokeentuneet.

Metallirunkoisen lasilyhdyn sisällä muovinen hautakynttilä oli räjähtänyt. Lyhdyn lasit säilyivät ehjinä. Kuva: Sanna Kuula

- Metsäpalovaroituksen ollessa voimassa toivomme hartaasti, että omaiset eivät tuo kynttilöitä Espoon hautausmaille. Palavista kynttilöistä aiheutuu ruohikkopalon vaara, hautaustoimen työnjohtaja Sanna Kuula sanoo.

Kynttilöiden aiheuttamasta vaarasta kesäkuumilla on varoituskyltit ainakin Kellonummen hautausmaan porteilla. Erityisen paloherkkä paikka on niittyalue Kellonummella.

- Siellä nurmikko on ollut kastelusta huolimatta näillä helteillä rutikuivaa. Ruohikkopalon vaara on todella iso, Sanna Kuula toteaa.

Tällä viikolla samaisella hautausmaalla palo oli lähdössä leviämään haudalta, jonne oli tuotu useita kynttilöitä vainajan muistopäivänä.

Kovilla helteillä myös auringonpaisteessa ylikuumentuneet lyhdyt voivat roihahtaa. Näin kävi viime viikolla Kellonummella.

- Metallirunkoisen lasilyhdyn sisällä muovinen hautakynttilä oli räjähtänyt. Kynttilälyhdystä oli lyönyt ylös puolen metrin mittaiset lieskat, Sanna Kuula sanoo.

Hautausmaat Espoossa:

Espoon seurakuntayhtymällä on viisi hautausmaata.

Kirkon hautausmaa Espoon tuomiokirkon ympärillä.
​​​​​​​Kappelin hautausmaa Espoon siunauskappelin vieressä.
Kellonummen hautausmaa Kellonummen kappelin vieressä.
Gräsan uurnalehto Olarin kirkon vieressä.
Tapiolan uurnalehto Tapiolan kirkon vieressä.

Lue lisää Espoon hautausmaista:Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Jul 07 15:49:46 EEST 2022